mag je partner mee in een trauma helikopter?

stel je krijg samen een ongeluk de ene moet met de trauma helikopter naar het ziekenhuis.
De partner bekeert niets,mag de partner mee in de helikopter?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
3.3K

Het beste antwoord

De traumaheli is primair bedoeld voor het vervoer van de Mobiel Medische Teams (MMT's) en niet voor het vervoer van de patiënt. Die wordt bijna altijd met een gewone ambulance naar het ziekenhuis getransporteerd. Vervoer van een patiënt per traumaheli komt zelden voor.

Het team bestaat uit een arts (meestal een anesthesioloog), een piloot en een verpleegkundige. De arts is opgeleid om eerste hulp te verlenen buiten het ziekenhuis in alle omstandigheden. Op deze manier hoeft behandeling door een arts niet pas in het ziekenhuis gestart te worden. Een MMT kan zich eventueel ook over de weg verplaatsen als de heli om wat voor reden dan ook niet kan opstijgen.

De voornaamste taak van ambulancepersoneel is het stabiliseren en behandelen van een patiënt op de plek des onheils. De rol van een MMT vormt daar geen uitzondering op. Vervoer komt altijd op de tweede plaats. Een partner, ander familielid of kennis mag mee als de ruimte en andere omstandigheden dit toestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als daar ruimte voor is wel ja. Soms lukt dat niet en dan moet de partner op eigen vervoer naar het ziekenhuis rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe niet. De ruimte is zeer beperkt, waarbij je in de heli ook nog eens met je neus bovenop het slachtoffer zit. Gelet op de medische behandelingen in de lucht en eventueel bijkomende emoties is het beleid dat er geen familie meegaat in de heli.