Wat gebeurt er als je een boete krijgt met je auto in het buitenland maar die niet betaald?

Laatst stonden een paar vriendinnen en ik met een Duitse auto geparkeerd hier in Noorwegen, en toen we terugkwamen van het shoppen hadden we een parkeerbon van omgerekend zo'n 80 euro! belachelijk, we waren pas 7min te laat ofzo... en nu zei een vriendin van dat we de boete niet hoeven te betalen omdat de auto niet geregistreerd staat in dit land ofzo? is dat zo? krijgen we daar later geen last mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
1.1K

Antwoorden (2)

Of Noorwegen het ook doet weet ik niet, maar doorgaans zal de opsoringsinstantie van het land waar de overtreding is begaan een rechtshulpverzoek doen naar politie in het land waar de kentekenhouder geregistreerd staat. Dan word je door de politie van jouw land gehoord en zal de boete worden uitgereikt.

Wat ook een optie is, is dat je gesignaleerd gaat worden in het land waar je de overtreding hebt begaan. Bij controle van de politie of douane moet je dan eerst de boete betalen.

Als je er vaak komt, zal ik het betalen als ik jou was, kom je er nooit meer, dan zou ik afwachten of je het rechtshulp verzoek binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IK ben verschillende keren geflitst in Spanje, Frankrijk en Duitsland.
Duitsland komt met een boete bij je thuis.
De rest niet.
Het is heel simpel, als ze je de bon niet opsturen dan "weet" jij het gewoon niet.
Die parkeerbon had ook weggewaaid kunnen zijn... weet jij toch niet !
Niets doen dus, en als de bon komt dan stuur je een brief dat je van niets weet en een foto wilt. Bezwaar maken.