Wat is juist?

Ik doe me knipperlicht aan

Of

Ik doe mijn knipperlicht uit

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Vervoer
8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar gaat het om in deze vraag? me/mijn of het feit dat je een knipperlicht aan of uit doet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha je was me net voor met de vraag ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe je het zegt soms zeg je wel eens van doe je knipperlicht eens uit maar het kan me ook voorstellen dat het is van doe je knipperlicht eens aan wat is dan juist of kan het gewoon allebei?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je snapt het principe niet van aan en uit bij een knipperlicht? Hij staat aan als hij knippert en uit als hij niet knippert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap het principe wel maar als je op de fiets zit steek je ook je hand uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het over een auto?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, waarom eigenlijk geen auto?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het over een auto ja maar ik gaf even een voorbeeld met ik steek mijn uit dan laat je zien waar je heen gaat en dat doe je met een knipperlicht ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is het toch met dat "me"?
me auto
me moeder
me fiets
Eerste klas lagere school Nederlands.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En er dan een vraag over stellen. Weten mensen dat nou echt niet?
Ik dacht altijd dat het nonchalante slordigheid was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gae1,
Gaat het nou om de me/mij-regel of om de auto?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om de auto ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef altijd richting aan!

Antwoorden (5)

Mijn is de juiste spelling. Me is spreektaal/smstaal en geen correct Nederlands.

Toegevoegd na 1 minuut:
En of je je knipperlicht in de auto aan of uit moet doen hangt er van af of je een bocht maakt of van baan wisselt ;)
12 jaar geleden
Als het gaat om de me/mijn dan is
"Ik doe mijn knipperlicht uit" juist.
Als je door het donker fietst en je hebt verder geen licht dan is
"Ik doe me knipperlicht aan" juist, al zou het MIJN knipperlicht moeten zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
En als je wilt dat iemand zijn knipperlicht uit doet kan je dat zeggen en als je wilt dat iemand zijn knipperlicht aan zet kan je dat ook zeggen.
Kortom: het kan dus allebei, als is het wel MIJN en niet ME.
ME is sms/spreektaal.
MIJN is correct Nederlands.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb het nog even nagezocht en een knipperlichtje op de fiets mag wel.
http://fietsen.web-log.nl/fietsen/2007/11/losse_fietslamp.html

Toegevoegd na 14 minuten:
Bij een auto is het wel fijn als je weet wanneer iemand naar links of naar rechts gaat, en het is dan ook verplicht om dat aan te geven met het knipperlicht.
Doe je dat niet, dan kunnen er ongelukken gebeuren.
Dus in die situatie kan je zeggen: "Doe je knipperlicht aan!"
Maar als je de bocht al hebt genomen en je laat het knipperlicht aanstaan, kan dat heel verwarrend zijn, zeker als er nog meer bochten aankomen en dan kan je zeggen: "Doe je knipperlicht aan!"
Dus het kan weer allebei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, op de fiets mag je geen knipperlicht voeren......:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was toch al weer afgeschaft dat dat niet mocht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat is nooit afgeschaft. Wat wel is afgeschaft is het verbod om een licht op je kleding of tas te dragen. In eenvoudiger Nederlands: dat mag wel weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ik had het even opgezocht en hier stond dat het wel mag (allebei)
http://fietsen.web-log.nl/fietsen/2007/11/losse_fietslamp.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha! We hebben allebei gelijk, want op "jouw" site staat er:
Het fietsen met losse lampjes en knipperlichten blijft dus volgens de wet verboden, maar de korpsen krijgen het advies dit door de vingers te zien.
In Belgie schijnene knipperlichten wel te mogen.
Zo leren we nog eens wat he Kirke?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha, ja, inderdaad ;)
'Ik doe mijn knipperlicht aan'dan schakel je de stroom in en staat het knipperlicht aan en knippert.
"Ik doe mijn knipperlicht uit', dan schakel je de stroom uit en dan kan je wachten tot je een ons weegt, maar hij knippert echt niet. ;P
12 jaar geleden
Je vraag is niet zo raar als het voor sommige mensen lijkt. Het is namelijk officieel zo dat je je richtingaanwijzer uitzet als je laat zien waar je heen gaat. Dat komt van vroeger, toen een richtingaanwijzer nog een bordje was dat je uitklapte. Toen zette je je wijzer dus uit. Tegenwoordig is het natuurlijk, al heel lang, een lampje dat je aanzet (en uit, en aan, en uit, en aan...), maar eigenlijk is het dus zo dat je je richtingaanwijzer uitzet als je hem aanzet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 helemaal juist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar wie zegt dat de vraagsteller een richtingaanwijzer bedoelt? Je hebt meer soorten knipperlichten.
Vraag is inderdaad raar en beetje tweeledig. Wat wil je nu eigenlijk weten me of mijn knipperlicht? Of ik doe mijn knipperlicht aan of uit. In beiden gevallen is het sowieso MIJN. Mijn is een bezittelijk voornaamwoord en zegt iets van het zelfstandig naamwoord. In dit geval knipperlicht. Het is JOUW knipperlicht dus MIJN. Me mag je evt. wel zeggen.