Is het strafbaar om niet door te rijden als het stoplicht groen is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
3.1K

Het beste antwoord

Ja. Stilstaan bij groen wordt niet specifiek genoemd, maar je kunt bekeurd worden n.a.v. artikel 5:

Artikel 5
Het is eenieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt, of kan worden veroorzaakt, of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, net zo goed als dat je op de snelweg niet met 50 per uur mag rijden. Je hebt een minimum en maximum snelheid te respecteren.
Als je onnodig stil staat voor het groene stoplicht, belemmer je de doorgang van het verkeer en dat is een overtreding.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als een overtreding zelf een specifiek artikel heeft, zoals deze in art 68, mag art 5 niet gebruikt worden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, dit is een veel te algemeen artikel om in deze situatie naar te verwijzen, en je opmerking dat er niks over groen in de wet staat klopt niet, dus een min. En ook een min voor de uitdelers van de plussen... ;-)

Andere antwoorden (2)

In artikel 68 van de RVV staat dat je bij groen moet doorgaan en bijv bij rood moet stoppen.

Ga je voor groen staan wachten dan overtreed je artikel 68.

Dit kost 90 euro

Hieronder een link van een meneer die het er niet zo mee eens is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord, het is inderdaad specifiek geregeld in de wet met een eigen artikel, dus kan art. 5 voor deze overtreding nooit worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de +++++++jes
Ha, die FlashBang;

Het is inderdaad niet toegestaan om (zonder goede reden!) stil te staan bij een groen verkeerslicht. Maar dat was uit de eerdere antwoorden al gebleken. Het is echter niet strafbaar; er is dan sprake van een overtreding waarop hooguit een boete kan volgen. Strafbare feiten (verkeersdelicten) worden veel zwaarder gestraft en kunnen je zelfs voor de rechter brengen, alleen maar stilstaan voor groen echter niet.