Waarom worden spitsstroken gesloten?

Dat ze open gaan bij extra drukte snap ik volledig, maar waarom gaan ze dicht bij rustig verkeer? is het voor de algemene verkeersdoorstroming niet beter als ze altijd open blijven? Ik weet wel dat het bij rustig verkeer geen noodzaak is, maar wel handig als de drukte ineens/onverwacht toeneemt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
4K

Het beste antwoord

Een spitsstrook is geen volwaardige rijstrook. Hij is smaller en hij levert meer geluid op dan de totale weg volgens de normen verspreid over de hele dag opleveren mag. Verder is er vaak te weinig ruimte voor nog een vluchtstrook naast de spitsstrook en dat levert extra risico op (en dus moet er meer toezicht zijn). Het is dus wettelijk niet toegestaan om de spitsstrook de hele dag open te houden.

Het is wel mogelijk om spitsstroken om te bouwen naar reguliere rijstroken, maar daar moet dan het hele circus van verkenning - mer - ontwerptracebesluit - tracebesluit voor doorlopen worden. En dan ben je wel weer een paar jaartjes verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De wegbeheerder krijgt alleen maar toestemming om spitsstroken toe te passen als deze uitsluitend op beperkte tijd open zijn. Er moet een tijdsvenster aan gekoppeld zitten, en er zijn dan ook altijd extra beperkingen (snelheid) die van toepassing zijn als de spitsstrook open is.

Alleen als de weg compleet nieuw wordt ingericht met een volwaardige extra rijstrook mag deze 100% van de tijd worden opengesteld.
13 jaar geleden
Spitsstroken zijn smaller, en dus ook gevaarlijker.