Hoe bedient men de landbouw werktuigen die aan een tractor gekoppeld zijn?

Iemand enig idee, want die landbouw werktuigen die door een tractor getrokken worden maken vaak verschillende bewegingen. Zoals een sproei installatie: Sproei armen uitklappen, sproeikleppen open....

WHe komt deze in beweging?

En hoe bedient men deze vanuit de tractor? Want elke gekoppelde landbouwvoertuig heeft zijn eigen bewegingen? Mij lijkt het sterk dan met een extra knopje in de tractor inbouw om bijv. de giertank aan te zetten of de weet ik veel wat voor machine.....

Is er een techneut of of een agrariër die me dit uit kan leggen?

Toegevoegd na 34 seconden:
WHe = Hoe

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer

Het beste antwoord

Simpel gezegd via een as uit de tractor die je aansluit op de machine erachter.
Deze kan men aan en uit zetten en gas geven via inderdaad toch handels en of knoppen in de tractor.

Vaak is deze koppleing voorzien van een gele mof erover heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Via ventielen en hydroliek... Deze worden dan weer bediend door een joystick of knop, hendel, ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook via een aftakas. Dit is een ronddraaiende as die via de achterkant van de tractor de machine ingaat. Hiermee kun je een stangenmechanisme aandrijven of oliepomp (voor de hydrauliek) etc etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men kan een aangekoppelde machine aandrijven op de kracht van de machine zelf, doormiddel van aandrijving via de wielen, via de tractor doormiddel van olie of lucht of via de aftakas(gelijk een PTO bij de vrachtauto)
het schakelblok kan in de tractor geplaatst zijn om de machine te bedienen