Waar is groene licht aan de achterkant van ambulance voor?

volgens mij ook op brandweer

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
17.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit opgevallen.
jc54
13 jaar geleden
Dat krijg je met die groene stroom van tegenwoordig......

Het beste antwoord

Dat wordt de zogenaamde 'centraal post'. En is bedoeld wanneer er bij bijvoorbeeld een ramp of een verkeersongeluk meerdere ambu's nodig zijn. De ambu die als eerste arriveert zet deze lamp aan, en vanuit die wagen wordt alle hulpverlening aangestuurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als er bij een ongeval meerdere ambulances aanrukken, voert de eerst aanwezige het groene licht: het is afspraak dat de crew van de eerste ambulance de leiding neemt in dergelijke situaties. Met het groene licht is het voor alle hulpdiensten duidelijk wie dat is.
13 jaar geleden
Boven op het dak zie je vaak een groene lamp staan. Bij sommige ambulance’s wordt die er los opgezet. Deze groene lamp heeft een belangrijke functie. Deze lamp wordt aangezet door de ambulance die als eerste bij een groot ongeluk komt. Daar moeten dan nog meer ambulance’s naar toe komen. De eerste ambulance weet wat er aan de hand is en heeft daarom de leiding (is de baas bij het ongeluk). Iedereen kan aan de groene lamp dan zien bij wie ze zich moeten melden. De mensen van de eerste ambulance hebben dan ook een groen vest aangetrokken. Ook daar kun je ze aan herkennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegenwoordig hebben alle hulpverleningsauto's een groene lamp. Die lamp geeft aan dat bij die auto de commandant plaats ongeval of delict is. Alle nieuw aangekomen hulpverleners moeten zich bij die auto melden om verdere instructies te krijgen.
Meestal is het de eerste auto die ter plaatse aankomt. Soms neemt een hogere of meer ervaren collega het over.