Hoe leer ik goed inparkeren?

Ik kan niet goed de afstand inschatten, ben er zelfs iets te "optimistisch" in.... ook al heb ik zeeen van ruimte, dan nog sta ik schots en scheef.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
6.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fixeer jezelf de laatste meters niet op de weg of de belijning, maar zoek een ander referentiepunt voor en naast je. Een tuinhek, huizenrij, geparkeerde auto's in vakken voor je enz. Kortom....kijk om je heen om te bepalen of je recht staat, je rijlijn heb je als het goed is bij aan komen rijden al (onbewust) bepaald.
Misschien heb je hier nog wat aan:
http://www.autorij-instructie.nl/?cat=3

Het beste antwoord

Dit is in de theorie al aan te leren. Er bestaan diverse vormen van inparkeren. Voor het gemak beschrijf ik het fileparkeren, vooruit parkeren in een haaks vak en achteruit parkeren in een haaks vak.

Fileparkeren:
1.1) Zoek een goede parkeerplek op waar je zeker van weet dat je auto er tussen past!
1). Zet de auto zo neer zodat je een meter tussen jouw auto en de auto hebt zitten waar je achter wilt parkeren.
Zorg ervoor dat je auto parallel staat aan de weg.
Zorg er ook voor dat jouw auto meer naar voren staat als de andere auto.
2.1). Rij nu met je auto paralel langs de auto in zijn achteruit, totdat jouw Achterbank gelijk staat met de achterlichten van de andere auto.
2.2). Draai je stuur nu 2x linksom/rechtsom, afhankelijk aan welke kant je de auto wilt inparkeren.
2.3) Blijf achteruit rijden totdat jouw spiegel gelijk komt te staan met de achterlichten van de auto waarachter je parkeert. Draai vervolgens je stuur helemaal om naar de andere kant.
*Je auto staat nu dus schuin achter de auto waarachter je wilt parkeren)*
2.4) Blijf achteruit rijden totdat jouw auto in het vak staat (of recht achter jouw voorganger).
2.5) Laat je wielen staan in de richting die je het laatst aanhield, zodat je er straks makkelijk uit kunt rijden.
Conclusie: Je staat nu Kaarsrecht in het vak waarin jij wilt inparkeren

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie gegeven reactie, verklaring was langer dan 2500 woorden dus is opgesplitst in antwoord + Reactie.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooruit parkeren in een haaks vak:
1.1) Wees duidelijk voor jezelf welk vak je wilt inparkeren.
1.2) De minimale afstand die je moet hanteren tot de auto die het dichts bij jou staat is hier 0,8 meter.
1.3) Het is belangrijk dat je nog voor het vak staat! Dus niet naast het vak.
2.1) Rij vervolgens op tot je spiegel gelijk staat aan de lijn van het in te parkeren vak (doe dit rustig aangezien precisie is vereist).
2.2) Als je spiegel dan gelijk staat met de lijn van het in te parkeren vak, draai je alles (je stuur draai je dus volledig) in de richting van het vak.
2.3) Blijf rustig rollen totdat je recht in het vak staat.
2.4) Draai nu rustig je stuur, zodat die recht komt te staan. (een ruime 2x terug.)
Conclusie: Je staat nu Kaarsrecht in het vak waarin jij wilt inparkeren Achteruit parkeren in een haaks vak: 1.1) Kijk voor een plaats waar de lijnen van het vak zichtbaar zijn, of kijk naar het ruimteverschil dat tussen 2 auto's in zit. Je wilt niet ingeparkeerd staan, maar vanwege ruimtegebrek via de kofferbak er uit moeten gaan.
1.2). Als je een vak hebt gevonden rij je daar voorbij, en zorg je hierbij ervoor dat je :
- parallel langs de weg belijning staat
- 3 parkeervakken verder staat dan je in wilt parkeren.
- Je 0,8 meter tussen de parkeer belijning en jouw auto staat.
2.1) Je staat 3 parkeervakken verder dan waar jij in wilt parkeren. Rij in zijn achteruit totdat jouw spiegel gelijk staat aan de lijn van het 2de parkeervak.
2.2) Draai nu het stuur 2x in de ronde in de richting waar jij heen wilt sturen en blijf achteruit rollen.
2.3) Kijk goed in je spiegels om te controleren of je goed gaat, vooral je buitenspiegels zijn hier belangrijk.
2.4) Blijf achteruit rollen totdat je recht in het vak staat (dit is het makkelijkste te controleren door een punt voor je te nemen en te kijken naar de auto's waar je tussenin staat.
2.5) Als je eenmaal recht in het vak staat draai je het stuur weer zo dat je wielen recht komen te staan.
Conclusie: Je staat nu Kaarsrecht in het vak waarin jij wilt inparkeren Indien dit niet lukt, kan je altijd een berichtje sturen naar mij, zal proberen de ideeën uit te werken op papier. Groetjes van,
een onlangs mede
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik geloof dat ik met dit stappenplan niet meer mis kan parkeren. Ik ga er dit weekend mee a d slag!

Andere antwoorden (10)

Het klinkt misschien simpel, maar oefenen, oefenen en oefenen is de methode. Ik kon het ook nooit, totdat ik in de kinderopvang ging werken en met een grote Dacia bij drukke schoolpleinen in smalle plekjes moest gaan staan. En dan ook nog binnen 5 minuten weer doorrijden naar de volgende school... na 3 weken dagelijks inparkeren kon ik het, ik kreeg het principe door. Spiegels kijken, afstand inschatten... wat ik nooit had gekund, kon ik ineens na een paar weken.
Mijn tip is dus: oefenen maar, trek je niets aan van wachtende of ongeduldige automobilisten en neem de tijd om op lastige plekjes in te parkeren. Al doende leer je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het zo geleerd:

gelijk met de andere auto staan,
daarna een stukje naar achter rijden zodat je circa 1 meter voorbij de auto staat die dus al geparkeerd staat
dan insturen tot een hoek van 45 graden
dan alles de andere kant opsturen, dus indraaien.

en dan sta je helemaal recht!!
succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Wow! Ja ik ga ook op mijn gevoel, wat resulteert in het feit dat ik wel op de rechter rijbaan kan inparkeren maar niet aan de andere kant van de weg!! Ik herinner me van mijn rijlessen dat ik streepjes op de achterruit had in kleuren. Dan wist je bij een bepaald streepje als dat gelijk viel met de stoeprand moest je indraaien. Desondanks had ik er niet veel gevoel voor en heb ik het in de praktijk geleerd. Je zou aan een rijschool kunnen vragen of dat nog bestaat met streepjes op je achterruit en om uitleg vragen en je achterruit bestickeren en oefenen maar! Suc6!
13 jaar geleden
Op de site hieronder staat het uitgelegd met plaatjes. Ik heb laatst een Viva gelezen waarin het nog beter uitgelegd werd, maar kom er niet meer achter welk nummer. En verder maar oefenen, desnoods met iemand buiten die "STOP" roept als je weer te optimistisch inschat.. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal hartstikke mooi die plaatjes,maar daar heb je in de praktijk niks aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jawel, ik wel. Ik modderde vaak maar wat aan, maar met deze regels en aanwijzingen heb ik weer wat handvatten om trefzeker te parkeren.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
prima uitgelegd door de plaatjes. +
Je zou op een parkeerplaats, of afgelegen terrein kunnen oefenen met pionnetjes, die dan andere auto's voor moeten stellen, zodat jou auto en de auto van anderen geen schade ondervindt:)

Verder, is misschien een achteruitkijk camera iets voor je?
Zou wellicht kunnen helpen?!

Groetjes en veel plezier bij het leren inparkeren:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is en blijft een kwestie van gewoon veel oefenen,in de praktijk.
Iedere sytuatie is anders bij het inparkeren.
Denk er eens aan dat je staat in te parkeren,en er komen een paar auto,s achter je aan.
En die moeten wachten terwijl je inparkeert.
En er zit zo,n gek tussen die op de claxon duwt,dan worden een hoop mensen zenuwachtig.
Het is gewoon een slag,en die moet je te pakken zien te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje
13 jaar geleden
Ja maar ook dat moet je leren: je nooit meer gek laten maken door een ander die moet wachten. Mij interesseert het allang niet meer.
Het oude vertroude oefenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoorden hierboven. Ik wil benadrukken dat het niet een oefending is maar juist iets wat je goed met een paar standaard regels kan leren. Parkeren is namelijk meetkunde. Wat vaak misgaat is dat er slap ingestuurd wordt. Gewoon in een keer helemaal het stuur om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staan hierboven al goede tips over oefenen-oefenen-oefenen en techniek. Een tip daarbij: probeer ook auto's van anderen te lenen om mee te oefenen.

Ik heb destijds gelest in verschillende auto's, een 207 en een Mégane. Op het moment zelf was die overgang even lastig, maar ik heb er wel beter door leren rijden, vooral het centimeterwerk als inparkeren. Als je in verschillende auto's oefent, voorkom je dat inparkeren een kunstje wordt dat je in de ene auto wel kunt en in de andere niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Andermans auto om in te oefenen? Ze zien mij al aankomen. maar je hebt absoluut gelijk. het is heel leerzaam om in verschillende auto's te rijden. Ik vraag het wel aan mijn allerliefste vriendinnen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Desnoods gaan ze ernaast staan om aanwijzingen te geven. En waarom zouden ze je 'al zien aankomen'? Je rijdt echt niet zo snel een auto in de prak bij inparkeren. Zeker niet als je probleem is dat je schots en scheef komt te staan doordat je te voorzichtig bent.
veel, heel veel oefenen.
dan moet het steeds beter gaan!
succes!