Hoeveel procent van alle vliegtuigen stort neer?

Ik begin zo langzamerhand bang te worden nu er wéér een vliegtuig neer is gestort en er meer dan 100 doden zijn...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Die angst hoef je niet te hebben. Ruwweg gaat er van elke 1,6 miljoen vluchten één vlucht mis. De veiligheid per reizigerskilometer is nog veel beter. De kans op een fataal ongeluk is 1 op 1,6 miljoen.

Je maakt veel en veel meer kans om in de auto op weg naar het vliegveld om te komen in een ongeluk. Je maakt zelfs een grotere kans om een ongeluk te krijgen als je per trein gaat. Alleen de lift is nog veiliger dan het vliegtuig wat betreft personenvervoer.

Je moet ook niet vergeten dat de statistieken ook vol zitten met ongelukken van maatschappijen die het minder nauw nemen met de veiligheidsmaatregelen. Bijvoorbeeld in sommige Afrikaanse landen zijn relatief erg onveilige maatschappijen actief. Maatschappijen die hier vliegen vliegen doorgaans met erg nieuwe toestellen, goed personeel en een hoge veiligheidsmarge. Maatschappijen die zijn aangesloten bij de EASA (Vliegveiligheidsorganisatie) hebben een score van 1 op 4 miljoen.

Als je echt bang bent om te vliegen, kun je eens kijken op http://www.valk.org.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik schat ongeveer de helft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha ja de helft, tuurlijk! Er stijgen 2 vliegtuigen op en er land er maar eentje dat is best knap :) Vliegen is een van de veiligste methode van vervoeren. Met 50% kans op een crash is dat niet veilig hé! Als je het antwoord niet weet, geef dan ook geen schatting of onzin antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk je werkelijk dat als de kans 50% is dat je verongelukt er nog iemand in een vliegtuig zou stappen....?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, ik zit intussen al op 8! still going strong!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
al lijkt het zich enigszins te stabiliseren
Cryofiel
13 jaar geleden
Theoretisch zou Mufasa nog gelijk kunnen hebben ook. Niet dat de helft van alles wat opstijgt, neerstort. Maar als we nu onze ouwe meuk zouden doorverkopen aan andere landen - die het na 20 jaar opnieuw zouden doorverkopen aan nog armere landen - die het na 20 jaar opnieuw zouden doorverkopen aan drugsbendes - dan zou, na vele, vele jaren, uiteindelijk best eens de helft van alle vliegtuigen door neerstorten aan zijn einde kunnen komen.
escape
13 jaar geleden
Gelukkig werkt het zo niet. Lang voor die tijd belanden ze op het vliegtuigkerkhof. Ook leden van drugsbendes willen liever niet dood :)
Minder dan 1% van de vliegtuigen stort neer.

Hieronder een link naar een plaatje. Je vergroot hem door er op te klikken.

http://www.flabber.nl/sites/flabber.nl/files/aircrashfeiten.jpg

Het plaatje geeft je tips om de kans dat je in een vliegtuigongeluk overlijdt te verkleinen.
Tevens toont het aan in welke maanden de meeste crashes voorkomen, bij welke vliegtuigtypes etc.

En dan nog een site met statistiekjes.
Leef je uit :)
http://aviation-safety.net/database/