In welk land is de dichtste vliegverkeersdichtheid?

In welk land is de dichtste vliegverkeersdichtheid? Ik bedoel hiermee de meeste vliegbewegingen per X-gebied? Het lijkt mij logisch dat 'Amerika/VS' of richting 'Londen/Parijs/Berlijn' de meeste vluchten zijn, maar als je kijkt per heel territoriaal gebied in de lucht per land/staat?

2 jaar geleden
1.6K
SimonV
2 jaar geleden
Ik denk de Verenigde Staten. Op een willekeurige dag zijn daar meer dan 87.000 vluchten in de lucht. Slechts een derde hiervan zijn van commerciële luchtvaartmaatschappijen.
https://www.quora.com/How-many-airline-flights-are-made-per-day-in-the-US
SentWierda
2 jaar geleden
Op Flightradar24.com (www.mobiliteitenverkeer.nl) is de vliegverkeersdichtheid in de VS op dit moment aanzienlijk geringer dan de dichtheid in West-Europa + Turkije.
Het is een momentopname.
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. In de link staat m.b.t. de VS het cijfer 87.000. Maar..... dit cijfer (afkomstig van Erik Yorker) dateert van vier jaar geleden.
Vandaag de dag ziet de luchtvaartwereld er heel anders uit.
LeonardN
2 jaar geleden
Nu ik je vraag nog eens lees en opgezocht heb wat de term "vliegbeweging" betekent https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegbeweging vraag ik me af:
Wat wil je nu precies weten?
Vliegverkeersdichtheid en vliegbeweging niet een en hetzelfde woord.
Een land zonder luchthaven kan de hoogste vliegverkeersdichtheid halen, maar heeft 0 vliegbewegingen. vliegverkeersdichtheid lijkt me iets als: Aantal vliegtuigen wat er boven een gebied hangt gedeeld door een bepaalde oppervlak. Dus een antwoord in X vliegtuigen per vierkante kilometer.
Meeste vliegbewegingen zullen in een land als de VS gemaakt worden.

Antwoorden (2)

Op dit moment (7 maart 2022) scoort Turkije zeer hoog. Doordat alle luchtverkeer boven Rusland en Oekraine (vrijwel) onmogelijk is, wordt veel luchtverkeer omgeleid via Turkije.
Bron: https://www.mobiliteitenverkeer.nl/actuele-vliegbewegingen-wereld.htm
In twee landen heeft een zeer beperkt deel van het grondgebied een buitengewone vliegverkeersdichtheid:
1. In Engeland de regio Londen.
2. In de VS de gehele oostkust en met name de regio New York..
In Rusland is nu vrijwel geen vliegverkeer. Wel is het redelijk druk (een corridor) van Moskou richting de Kaspische Zee: Georgie/Azerbeidszjan en dan naar Turkije.
Toegevoegd op 07 maart 2022 12:27: tekst
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
“Scoort zeer hoog” is wat anders dan de hoogste. Er zijn meer landen die hoog scoren. Er wordt gevraagd naar dichtste vliegverkeersdichtheid.
SentWierda
2 jaar geleden
Drie jaar geleden was de situatie in de luchtvaart wereldwijd heel anders dan nu.
Zelfs een maand geleden was de situatie heel anders dan nu. In de link staat de situatie wereldwijd van vandaag en opvallend is het uitzonderlijk drukke luchtverkeer boven Turkije doordat ontelbare vluchten worden omgeleid via Turkije.
Alle eerdere cijfers zijn inmiddels achterhaald door wat nu gaande is. Het lijkt mij niet overdreven te stellen dat de drukte boven Turkije eerder zal toenemen dan afnemen.
SimonV
2 jaar geleden
Je spreekt enkel een vermoeden uit. Ten eerste wordt niet expliciet gevraagd hoe de toestand NU is.
Ten tweede zeggen meer vliegbewegingen boven Turkije niets. Misschien waren dit er eerst 1000 per dag, nu 2000. Dat is uitzonderlijk druk, voor Turkije. Terwijl dit er in Engeland misschien altijd al minstens 3000 zijn.
Daarnaast speelt de oppervlakte een rol. Er wordt gevraagd naar meeste vliegbewegingen per X-gebied. Turkije is veel groter dan Luxemburg. Misschien zijn er in Luxemburg per km2 meer vliegbewegingen.
SentWierda
2 jaar geleden
Ik spreek geen vermoeden uit. Ik zie een wereldkaart met actuele vliegbewegingen.
SimonV
2 jaar geleden
Ik ook.
Heel Nederland zit dichtgeplakt met vliegbewegingen. Oppervlakte slechts 42.000 km2.
In Turkije zit vol op sommige routes, over het grootste gedeelte vliegt er niets. Oppervlakte 780.000 km.
Nederland wint per km2.
SentWierda
2 jaar geleden
Nederland dichtgeplakt met vliegbewegingen? Zelden zie ik tegenwoordig een vliegtuig of condensstrepen. Tot en met 2019 was het altijd druk in de luchtruimte.
Vandaag is van en naar Schiphol vrijwel geen vliegverkeer in noordelijke en oostelijke richting. Want dat is vanwege de sluiting van het Russische luchtruim voor een groot deel geannuleerd of wordt omgeleid via Turkije..
LeonardN
2 jaar geleden
@SW "Zelden zie ik tegenwoordig een vliegtuig of condensstrepen."
Zo werkt het niet. Je kan niet gaan turen in de lucht en een conclusie trekken
Hoe vaak heb je in Turkije in de lucht staan turen en op welke plekken? Hier een afbeelding die aantoont dat SimonV gelijk heeft.
Er vliegen boven Nederland meer vliegtuigen per vierkante kilometer dan in Turkije. Dat hoef je niet eens te tellen dat zie je zo. Hele delen van Turkije zijn leeg. https://i.ibb.co/g7Fmf9T/flightmap.png
(zelfde zoom aangehouden)
https://www.flightradar24.com/51.55,6.67/7
https://www.flightradar24.com/39.5,33.96/7 vliegverkeersdichtheid gaat om het gemiddeld aantal vliegtuigen per aantal vierkante kilometer.
Aangezien Turkije een enorm land is (21x zo groot als Nederland) zal je dus net iets meer dan 21x zoveel vliegtuigen moeten tellen in Turkije dan er in Nederland vliegen. Je kan makkelijk zien dat er nog niet eens 10x zoveel vliegtuigen in de lucht zijn in Turkije.
SentWierda
2 jaar geleden
In mijn antwoord staat dat kleine gedeelten van Engeland en de VS een buitengewone vliegverkeersdichtheid hebben.
Dat kan betwist worden, maar het is wel waar - op basis van de actuele feiten.
De gehele VS noemen is een gotspe. Daar hoort bijv. Alaska bij, Ruim 1,5 miljoen vierkante kilometer. Vliegtuigen zijn er zeldzaam.
Dat Turkije nu zeer veel luchtverkeer heeft, veel meer dan voorheen, is ook waar,. En natuurlijk zijn er corridors - zo werkt de luchtvaart.
En Nederland. Vanmorgen drie provincies geteld. Gelijktijdig twee vliegtuigen boven Friesland: Harlingen (FOX) en Balk (KLM), Drie in Groningen: twee bij Winsum (SZ en KLM), een bij Haren (PHM). In Drenthe een bij Assen (PHM). Totaal zes in drie provincies. Geldt dan in deze drie provincies: hele delen van Nederland zijn bijna leeg? Ik ben geneigd positief te antwoorden.
LeonardN
2 jaar geleden
1. De vraag: In welk LAND is de dichtste vliegverkeersDICHTHEID?
"In mijn antwoord staat dat kleine gedeelten van Engeland en de VS een buitengewone vliegverkeersdichtheid hebben."
De vraag gaat om landen. Rondom drukke vliegvelden zal er altijd een hoge vliegverkeersdichtheid zitten.
2. VS/Alaska. Deze kritiek gaat over jouw antwoord.
3. Dat Turkije nu zeer veel luchtverkeer heeft, veel meer dan voorheen, is ook waar. Maar de vraag is niet waar er veel vliegverkeer is, maar waar de grootste vvDICHTHEID is. De hoge absolute getallen van Turkije zal je moeten delen door het oppervlak van het land waarmee je mee vergelijkt. 4.Vanmorgen drie provincies geteld.
Zo werkt het niet. Tel het aantal vliegtuigen in Nederland op enig moment. Vermenigvuldig dat getal met 21 en bekijk of Turkije dat getal haalt.
Aangezien er in Nederland al snel zo'n ~30 vliegtuigen vliegen zullen er om die zelfde DICHTHEID te bereiken je een vliegtuig of 600 moeten zien in Turkije.
LeonardN
2 jaar geleden
"Geldt dan in deze drie provincies: hele delen van Nederland zijn bijna leeg? Ik ben geneigd positief te antwoorden."
Het gaat niet om provincies, het gaat om het gehele aantal in Nederland. Er zijn in Turkije delen leeg zo groot als Nederland. Maar ook dat zou niet uitmaken als er ondanks die lege delen op andere delen 700 vliegtuigen zouden vliegen boven Turkije, maar dat doen ze dus niet. Snap je de rekenkunde die nodig is? Het is niet moeilijk maar je hebt nog niet een keer een argument gevoerd wat doet vermoeden dat de berekening duidelijk is. Je komt steeds met deflecties.
Dat is Nederland. Nederland heeft ook de koppositie op de lijst van drukste internationale luchthavens.

In Amerika waren er dagelijks vóór corona wereldwijd de meeste vliegbewegingen (87.000). In Nederland waren dat er 2000, maar door corona momenteel ongeveer de helft. Aangezien de oppervlakte van de VS meer dan 200 keer groter is dan die van Nederland, heeft Nederland meer vliegbewegingen per km2.
SimonV