Kunnen andere vlieglijnen te maken hebben met Oekraïne?

Kunnen andere vlieglijnen te maken hebben met Oekraïne? Normaal komen vliegtuigen op een bepaalde manier, op bepaalde plekken in de lucht over bij ons in de buurt. Maar sinds een week lijkt het alsof daar twee andere plekken zijn bijgekomen, sinds jaren! Zou het kunnen dat dit te maken heeft met de spanningen in Oost-Europa/Oekraïne?

2 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ja. Luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld herrouteren hun vliegroutes na de recente toename van luchtruimbeperkingen na de Russische invasie van Oekraïne . De Europese Unie verbood Russische vliegtuigen om het luchtruim te doorkruisen, wat leidde tot het wederzijdse verbod van Moskou op Europese vliegtuigen.
Je kunt hier zien wat er momenteel boven je huis vliegt:
https://globe.adsbexchange.com/
https://www.flightradar24.com/
SimonV
2 jaar geleden
Bordensteker
2 jaar geleden
+
Op www.flightradar24.com worden de vliegroutes van vliegtuigen op een kaart getoond, tijdens de vlucht in real time, en desgewenst ook terugkijkend in de tijd. Als je op een symbooltje van een vliegend vliegtuig klikt, zie je de reeds afgelegde route, alsmede gegevens over plaats van vertrek en bestemming. De kleur van de koerslijn geeft een idee van de vlieghoogte op die plek: wit is op de grond rijdend of heel laag bij start en landing, geel, groen, blauw en rood zijn de kleuren als het vliegtuig steeds hoger gaat. De op die site gehanteerde kloktijd is voor vertrek- en aankomsttijden de lokale tijd ter plaatse. En als je terug wilt kijken in de tijd, dan krijg je te maken met de ‘wereldtijd’ UTC. Als het in Nederland 08 uur wintertijd is, is het daar (overal ter wereld) 07 uur.
Vanaf 27 maart aanstaande wordt het verschil 2 uren (vanwege de zomertijd).
SimonV
2 jaar geleden
Bedankt voor je aanvulling. Adsbexchange werkt ongeveer net zo, maar daar kun je ook veel militaire vliegtuigen volgen.