Waarom worden wielen van een vliegtuig niet in beweging gebracht vóór het landen?

Als vliegtuigen (vracht & passagiers, geen privé) landen, dan is het gewoonlijk dat deze van 0 km/u naar enkele honderden km/u gaan in enkele seconden. Daarvoor ontstaat rook, door de frictie.

Maar, waarom worden de wielen niet alvorens het landen in beweging gebracht? Het lijkt mij dat je op deze manier de impact verminderd, en langer met de banden doet?

Picture for question
2 jaar geleden
2.7K
TurfGraver
2 jaar geleden
Om economische redenen niet.
Het zou contructie en energie kosten (gewicht), daarbij meeste slijtage ontstaat bij remmen en niet bij contact. Dus voordeel zou ook laag zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Ik vermoed dat het erg lastig is om de wielen op exact de juiste snelheid te laten draaien. Iets te langzaam, of iets te snel en je hebt meteen ook een heleboel wrijving. Waarschijnlijk is het verschil aan slijtage niet zo groot in vergelijking met het simpelweg helemaal niet op snelheid brengen van de wielen.
LeonardN
2 jaar geleden
Deze vraag wordt hier in detail beantwoord.
https://www.highskyflying.com/why-dont-airplane-wheels-spin-before-landing/
-Hoge ontwikkelkosten en kosten om de vernieuwing in te voeren (veiligheidstesten/certificering)
-Extra gewicht
-Hoe de wielen aandrijven?
-Bedenk dat er soms meer dan 10 wielen zijn op een vliegtuig
-Besparing van maar ~10% is veel werk voor weinig resultaat

Antwoorden (2)

Om die wielen in beweging te brengen heb je een aandrijving nodig. Dit is allemaal extra gewicht. Het is goedkoper een keer vaker banden te wisselen, dan extra gewicht meenemen met een vliegtuig.
2 jaar geleden
Dit is in de loop der jaren onderzocht, maar het lijkt erop dat de oplossingen geen brede toepassing vonden. De oudste oplossing stamt uit 1941.
Het grootste probleem lijkt de traagheid van de ‘spinning wheel’ te zijn, omdat het vliegtuig daardoor op een rare manier reageert als de piloot zijn nadering wil corrigeren.
Daarnaast is het niet kostenefficiënt. Elke gewichtstoename leidt tot meer brandstofverbruik, elk systeem levert meer onderhoudskosten op. Het is gewoon makkelijker om de banden te verwisselen als ze versleten zijn. Bron: Aerospace Engineering.

De Cessna Citation 500 gebruikt deze techniek overigens wel (alleen voor het neuswiel).
SimonV