Kan het groene navigatielicht soms blauw zijn bij een vliegtuig?

Dit zijn de navigatielichten van een B-747-200

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.1K
SimonV
2 jaar geleden
Nee. Een blauw licht is niet toegestaan. Soms kan een groen licht blauw lijken.
Regels voor navigatielichten van vliegtuigen volgen de conventie van zeeschepen die een halve eeuw eerder is vastgesteld, met een rood navigatielicht aan de linker vleugeltip en een groen licht aan de rechter vleugeltip.
Van alle kleuren in het zichtbare spectrum behoren rood en groen tot de meest te onderscheiden kleuren voor het menselijk oog. Het oog is in feite gevoeliger voor groen dan voor welke andere kleur dan ook. Rood werkt bijzonder goed als navigatielicht voor zowel vliegtuigen als boten, omdat het contrasteert met de kleur van de oceaan en de lucht.

Antwoorden (1)

Navigatie- cq positielichten van aan de vleugeltippen van vliegtuigen horen officieel groen resp. rood licht uit te stralen. Alleen zien die lichten er inderdaad blauwig uit als het lampje uit is.

“Red on port, green on starboard. The green does have a slightly bluish tinge to it.
It's the same as nautical navigation lighting.”
https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235034121-hurricane-wingtip-lights/&do=findComment&comment=2958206
“When unlit the lights appear very dark and the green starboard light can appear to have quite a strong blue cast to it.” (in de reactie daar meteen onder)

“Some modern nav lights have a blue lens cover so yes they will appear blue when unlit.”
https://www.britmodeller.com/forums/index.php?/topic/235034121-hurricane-wingtip-lights/&do=findComment&comment=2958330

Deze pagina toont ook een blauwig lampje, en de firma Grimes verdient er al sinds 1933 zijn brood mee!
http://studioestetica.net/Auto/czanc-878361/Grimes-Aircraft-wingtip-light.action .
Warren C. Grimes was destijds de vader van navigatieverlichting op vliegtuigen.
https://generalaviationnews.com/2009/11/04/the-grimes-flying-lab/

Een kenner zegt dit over de blauwe kleur: “Just about every airplane I've ever been around, touched, photographed, or flown has had a right (stbd) light that looks blue when not lit. The lights are, by convention, green (always). But the lens/cover/bulb will appear blue or dark blue-green when not lit. I can't think of one I've ever seen first hand that actually looked green when it wasn't lit, and most of them look downright blue. But when lit and viewed from any distance at night, they appear green. There's physics behind that that's over my head, but there you go.”
https://forum.largescaleplanes.com/index.php?/topic/36490-help-p40e-wing-light-colours-and-others/&do=findComment&comment=344959

Foto: https://thumbs.dreamstime.com/b/wingtip-position-strobe-lights-aircraft-182752698.jpg

Het oranje lampje bij het rode moet een wat lichter soort rood voorstellen.
Tot zover de kleuren. Zie vervolg.
En de vier Engelstalige citaten hierboven heb ik vertaald bijgevoegd in reactie nummer twee.
Bordensteker
2 jaar geleden
Bordensteker
2 jaar geleden
Vervolg -
Het linker voorwerp (met de ‘blauwe’ lampen) lijkt qua vorm overigens op een linker vleugeltip, en in een linker vleugeltip zouden normaal gesproken rode lampen moeten zitten.
Het rechter voorwerp ziet er uit als een rechter vleugeltip, en daar zouden juist ‘groene’ cq blauwachtige lampen in moeten zitten.
De verklaring voor die verwisseling kan simpel blijven: de afbeelding is kennelijk gespiegeld weergegeven. Door die spiegeling zijn de vormen omgewisseld, maar de kleuren niet. Hou maar een spiegeltje bij je beeldscherm, dan zie je de vormen veranderen terwijl de kleur uiteraard niet mee verwisseld wordt. Kijk anders met dat spiegeltje slechts naar het effect op één gespiegeld object, en niet naar allebei tegelijk, dan wordt het veel logischer.
Bordensteker
2 jaar geleden
Vertaling van de Engelstalige quotes: Rood aan bakboord, groen aan stuurboord. Het groen heeft een licht blauwachtige tint.
Net zoals nautische navigatieverlichting.

Als de lichten niet branden, lijken ze erg donker en het groene stuurboordlampje kan een behoorlijk sterke blauwe gloed hebben.

Sommige moderne navigatielampen hebben een blauwe lenskap, dus ja, ze lijken blauw als ze niet branden.

Zowat elk vliegtuig waar ik ooit in ben geweest, aangeraakt, gefotografeerd of gevlogen heb, heeft een rechts (stuurboord) licht dat er blauw uitziet als het niet brandt. De lichten zijn, volgens afspraak, groen (altijd). Maar de lens/kap/lamp zal blauw of donkerblauwgroen lijken als deze niet brandt. Ik kan er geen bedenken die ik ooit zelf heb gezien die er echt groen uitzag als hij niet aan was, en de meeste zien er ronduit blauw uit. Maar als ze 's nachts aan zijn en vanaf een afstand worden gezien, lijken ze groen. De natuurkunde erachter gaat me boven de pet, maar het is wel zo.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Hartelijk dank voor de duidelijke en uitgebreide informatie! Ik denk te mogen concluderen dat het hier op neerkomt: Geel licht van de lamp + een blauwe lampkap = groene lichtbundel.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Wat de foto betreft...... er is geen sprake van een spiegeling hoor. De scherpe punt bovenaan is de voorkant van de zijkant van de vleugeltip (bewijs hiervoor: hij is gezandstraald door het Afrikaanse zand bij het opstijgen en landen) en de bolle zijde is de bovenkant. Als je het zo bekijkt zal je zien dat alles klopt.
Bordensteker
2 jaar geleden
@Icarus
Goed dat u nog even op de door mij veronderstelde spiegeling terugkomt. Aan de bij sterk inzoomen zichtbare letter S in het glas van de beide blauwe en de rode lamp is te zien dat de afbeelding inderdaad niet gespiegeld is. Punt voor u. Maar ik blijf dan zitten met de inderdaad wat teleurstellende bevinding dat de blauwe lampen en de roodachtige lampen hier allebei in de verkeerde tip zitten. (Kan gebeuren. Ik weet een vliegtuig te staan in een gerenommeerd museum waarvan sommige propellerbladen in een totaal verkeerde spoed aan de propellernaaf zijn gemonteerd.) En uw eerdere conclusie “Geel licht van de lamp + een blauwe lampkap = groene lichtbundel” staat nergens in mijn antwoord. Want in tegenstelling tot sommige teksten op het alwetende internet geloof ik niks van die vermeende opzettelijke selectieve toepassing van gele lampjes. Het standaardlicht aan de staart is ook gewoon wit.
Bordensteker
2 jaar geleden
@Icarus
Door nog eens goed naar deze foto (van een 747SP) te kijken https://www.stanstednews.com/gallery/516.jpg (bij uitvergroten) heb ik mijn intussen gekneusde brein kunnen opschudden en nu zie ik in dat de op uw foto zichtbare gekleurde lampen vooral zijwaarts licht verspreiden. Dat betekent ook dat de zichtbare bolle kant (van beide objecten naar de camera toe) niet de voorkant maar de zijkant van de vleugeltip vormen. U heeft dus toch gelijk. En de relevante teleurstelling komt mij toe!
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bedankt voor het extra opzoekingswerk..... Ik stel vast dat je alles in het werk zet en je jezelf geen enkele moeite bespaart om de zaken correct te interpreteren..... petje af. Dat zijn de echte deskundigen! Respect!
Bordensteker
2 jaar geleden
De dank is wederzijds.
Met deze vergrootbare foto wordt de enormiteit van mijn vergissing duidelijker: https://i.stack.imgur.com/1VB2k.jpg . De vleugeltip is langs de koorde gezien gewoon nog een stuk langer en dikker dan alleen dat voorste hoekje.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bedankt voor de interessante foto. Best indrukwekkend als je weet dat de stukken op mijn foto zo'n 75cm lang zijn en op deze foto nauwelijks iets voorstellen. Wat een vleugelrand!
Op mijn foto zie je bovenaan ook de stroboscooplampen onder een hoek van 45° maar die had je wellicht reeds opgemerkt.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik wil nog even tergkomen op dat geel licht. Ik bedoel geenszins dat er speciale lampen nodig zijn met geel licht maar ga ervan uit dat iedere gloeilamp een grote hoeveelheid geel licht verspreidt die wij door de felheid van het licht niet echt merken met het blote oog.
En die hoeveelheid zou dan in combinatie met het blauw kunnen oorzaak zijn van de groene lichtbundel..... dacht ik.
Bordensteker
2 jaar geleden
U vraagt, wij draaien.
Ik heb op al gevorderde leeftijd een “functie elders” vervuld, in een ander soort transportwereld. En u krijgt nogmaals gelijk! Ik ben geen lid* van het forum ‘Beneluxspoor’ van onder deze zin vermelde link, maar toevallig hebben ze het daar over precies dezelfde bevinding, namelijk dat kleurenlenzen voor spoorwegseinen er zonder de brandende lamp erachter ook blauw uitzien!
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?PHPSESSID=a4c6381a65b33ef2fb1fab1d4b52d041&topic=99669.msg3222250224#msg3222250224 * Ik ben echter wel goederentreinmachinist geweest (en getest op kleurwaarneming), en ik weet in België een sein te staan dat een opvallend afwijkende kleur groen toont. Alle collega’s die daar komen kennen dat afwijkende sein, maar nu begin ik eindelijk een vermoeden te krijgen hoe dat kan. Bijvoorbeeld een onjuist type lamp achter de zgn. groene (voor de kijkers als de lamp niet brandt blauwe) lens.