Kan ik reizen naar the UK zonder quarantaine?

Ik woon in Nederland en op dit moment is het niet toegestaan om naar de UK te gaan. ENKEL wanneer ik daar 14 dagen in quarantaine ga.

Echter, als ik zou gaan vliegen vanaf Düsseldorf (Duitsland) dan hoef ik niet in quarantaine te gaan in de UK.

Werkt dit ook zo? Mijn woonadres is namelijk alsnog Nederland.

Of kan ik bijvoorbeeld dan eerst 3 dagen in Dusseldorf in een hotel verblijven om daarna naar de UK te vliegen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
Z512099
3 jaar geleden
Via Duitsland naar de UK om de quarantaine te ontwijken.....dat is deloyaal tegenover de Nederlandse overheidsmaatregelen ter bestrijding van COVID-19.
tinus1969
3 jaar geleden
En deloyaal mbt de Britse. Overigens; de Britten controleren actief paspoorten aan de grens, ook als je uit Düsseldorf komt.
tinus1969
3 jaar geleden
Aanvulling: UK is een hotspot van Corona. WIL je wel daarnaartoe?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Tinus, Noord-Holland is nu ook een hotspot van Corona..
Daarnaast ik begrijp beiden wat jullie zeggen, enkel ik begrijp niet hoe landen aan de restricties komen. Bijvoorbeeld, Wij kunnen nu niet naar België reizen, maar Belgen mogen wel naar Nederland reizen. Dat is toch allemaal krom? Ik probeer het te begrijpen.
Als ik de grens overga richting België kan ik toch ook gewoon zeggen dat ik al 14 dagen eerst in Zeeland heb verbleven bij een vriend/vriendin? Daar staat mijn woonadres dan toch los van... Omdat mijn paspoort zegt waar ik ergens woon betekent niet dat ik daar de afgelopen tijd ook heb verbleven...
SentWierda
3 jaar geleden
@Potlood. Het gaat er niet om waar je woont maar waar je verbleef. Dat zul je moeten kunnen bewijzen.

Antwoorden (2)

Daarover vond ik het volgende:
"Voor Engeland geldt dus dat reizigers (zowel die met als die zonder Engelse nationaliteit) vanuit Spanje, Frankrijk en Duitsland vanaf 10 juli niet meer verplicht in quarantaine hoeven te gaan na aankomst in Engeland terwijl dat voorlopig nog wel verplicht zal zijn in Noord-Ierland, Schotland en Wales. Deze situatie kan uiteraard wijzigen wanneer men in Schotland en/of Wales een andere beslissing neemt."

Ik maak hierop uit dat je als reiziger met Nederlandse nationaliteit vanuit Duitsland dus niet in quarantaine hoeft als je naar het Verenigd Konkrijk reist. Al is het niet erg netjes.
3 jaar geleden
Bordensteker
3 jaar geleden
-
Het in dit antwoord gesuggereerde gat in de regels is allang dichtgetimmerd.
De voor deze vraag te raadplegen bron is die van de Engelse overheid.
https://www.gov.uk/guidance/coronavirus-covid-19-travel-corridors
Als je uit een land komt dat niet op de Travel Corridor List staat (Nederland in het voorbeeld van de vraag), maar je reis gaat via een land dat daar wel op staat (Duitsland), dan mag je de in Duitsland doorgebrachte tijd aftrekken van de verplichte 14-dagen quarantaine.
(Pas als je de reis dus gedurende 14 dagen in Duitsland hebt onderbroken ben je daarna af van de verplichting om in Engeland nog in quarantaine te gaan.)

De brontekst luidt letterlijk:
“Example of when you would need to self-isolate
You are in a country that is not on the travel corridor list. You travel to a country, territory or region that is on the list and you stay there for 4 days from the day after you arrive. You then travel to England.
When you get to England, you will need to self-isolate for 10 days, not the usual 14 days. That is because you have spent 4 of the 14 days in a country, territory or region that is on the travel corridor list.”

Vertaald:
Voorbeeld van wanneer je zelf-isolatie zou moeten toepassen
Je bent in een land dat niet op de travel corridor list (https://www.gov.uk/guidance/coronavirus-covid-19-travel-corridors#countries-territories-and-regions-on-the-travel-corridor-list ) staat.
Je reist naar een land (Duitsland = Germany) dat wel op die lijst staat en blijft daar 4 dagen. Daarna reis je naar Engeland.
Bij aankomst in Engeland moet je dan 10 dagen in zelf-isolatie gaan in plaats van de gebruikelijke 14 dagen. Dat is omdat je dan 4 van die 14 dagen al hebt doorgebracht in een land dat op de travel corridor list staat.

In de vraag is sprake van 3 dagen in Düsseldorf verblijven; dan heb je dus nog 11 dagen zelf-isolatie te gaan in Engeland. En je reisgegevens moet je online invullen op een formulier (zie https://www.gov.uk/provide-journey-contact-details-before-travel-uk ), dus je kunt er later op gepakt worden.
De vraag doelt op reizen naar het VK (United Kingdom).
Het antwoord geldt voor Engeland, en in de bron staan meteen aan het begin verwijzingen naar de regels die gelden voor de andere delen van dat Verenigd Koninkrijk. Daarover wordt elders besloten!

Voor reizen naar Schotland geldt op het moment van dit antwoord kennelijk hetzelfde als voor Engeland: https://www.gov.scot/publications/coronavirus-covid-19-public-health-checks-at-borders/pages/exemptions/
Voor Wales en Noord-Ierland geldt géén ‘vooraftrek’ van dagen die in veilig Duitsland zijn doorgebracht!
Bordensteker