Vraag van mijn zoontje kan een vliegtuig ook te hard vliegen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, dat is zeer wel mogelijk. Er hangen ook hier en daar flitballonnen in de lucht, waar camera's aan hangen om snelheidsovertreders te kunnen bekeuren. Toegevoegd na 45 seconden:
Ik bedoel flitsballonnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meen je dit sirieus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, geen flitsballonnen, het is bovendien veel praktischer om met een radar op de grond of in een ander vliegtuig de snelheid te bepalen. Maar er zijn over het algemeen geen maximumsnelheden, dus op die manier wordt niet gecontroleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik achtte dat volstrekt helder. Merkwaardigerwijs werd mijn antwoord ("Jazeker, dat is zeer wel mogelijk." is toch echt een antwoord) naar de opmerkingen verplaatst omdat ik geen antwoord op de vraag zou geven. Toegegeven, het was een wat flauw/grappig antwoord, in zijn geheel genomen. Maar het was een antwoord.

Het beste antwoord

Ja, de hiervoor genoemde 'overspeed' is wanneer een vliegtuig te hard vliegt.

Er geldt niet echt een maximum snelheid in de lucht, dus bij te hard kun je denken aan bijvoorbeeld:

- De zogenoemde 'never exceed speed' een snelheid die bij overschrijding technische problemen kan opleveren, bijvoorbeeld omdat de gebruikte materialen dit niet aankunnen.

- De maximale snelheid waarbij nog stabiel en op de gewenste wijze gevlogen kan worden, sneller kan dan vaak nog wel, maar dat kan betrouwbaarheidsproblemen opleveren m.b.t. hoe het vliegtuig vliegt.

- Een maximale snelheid die correspondeert met een bepaald brandstofverbruik, gezien de geplande afstand die afgelegd moet worden.

- De maximale snelheid waarmee je je veilig kunt voortbewegen terwijl bijvoorbeeld de flaps of het landingsgestel uit zijn geklapt, overschrijding betekent beschadiging van deze onderdelen en / of de rest van het toestel.

En zo kun je nog wel even doorgaan, simpel gezegd is het mogelijk om sneller te vliegen dan gezien de omstandigheden verstandig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er geldt wel degelijk een maximumsnelheid, deze is onder de FL100 (~ 3,3km hoogte), hierbij mag het toestel niet de 250kts (knots) ~ 460 km/u overschrijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens welke wet of regel is dat?

Andere antwoorden (6)

Volgensmij niet,
hij kan wel te stijl omhoog vliegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch iets vaker Air Chrash Investigation kijken op National Geographic!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry hoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie heeft mij 3 minnen gegeven!!
Jazeker. 'Overspeed' heet dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Ik geloof niet dat er in het luchtruim verkeersregels zijn,betreffende de snelheid. Wel zal een vliegtuig bij het landen zijn snelheid moeten verminderen,wil hij veilig landen,dus op zo'n moment,kan hij idd te snel vliegen,zodat landen niet mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 dat is inderdaad een van de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verkeersregels wel inderdaad Etab, maar iemand die op mijn antwoord reageerde had het over een snelheidslimiet van 250 knots onder flight level 100, weet jij daar toevallig iets van?
Als dat vliegtuig een straaljager is, dan kan dat zeker wel te hard vliegen. Want dan gaat ie door de geluidsbarrière heen en dat geeft een enorme knal.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waarom is dat *te* hard? Is toch gewoon hard?
Amadea
13 jaar geleden
Nee, want officieel is het verboden door de geluidsbarrière heen te gaan. Dus is het té hard!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, ik heb het even opgezocht, en verrekt! Het is waar! Weer wat geleerd, +1.
Amadea
13 jaar geleden
Leuk om te lezen!
En nog een kleine aanvulling op alle goede antwoorden hierboven - die allemaal op het technische vlak liggen...:
Sommige luchthavens zijn 's nachts gedurende een aantal uren gesloten - als de jetstream op 8-12 km hoogte het vliegtuig sneller 'duwt' dan het vliegplan, gaan piloten wel langzamer vliegen om niet 'te vroeg' aan te komen, en dan noodgedwongen moeten gaan holden (=rondjes vliegen) tot ze wél mogen landen. Bovendien sparen ze zo ook nog brandstof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vliegtuig wat vertrekt doet dat in een slot tijd.
Zijn route heeft is al van te voren ingediend. Daarin staat hoogte etc etc.

Tijdens zijn vlucht staat hij in contact met de verkeesleiding van het gebied waarin hij vliegt. Die moeten de kisten separeren (uit elkaar houden)
Dit doen ze door hoogte te wijzigen of de snelheid aan te laten passen. ALs hij dus te hard vliegt zal hij daar commentaar op krijgen

Technich is er ook een te hard. En dat heet idnerdaad overspeed. Dit zal in de kist duidelijk via een signaal te horen zijn.