Wat zie ik voor een damp in het vliegtuig?

Hi!
Sinds 2x is het mij opgevallen dat Easyjet zolang we nog aan de grond staan iets in de cabine sprengkelt. Het is een soort damp/vernevelaar wat boven de bagage luiken uit komt. Is het water of gewoon lucht van buiten??
Wat is dit en waar dient het voor?
Heeft het iets met de vochtigheid te maken? Of met de luchtdruk? We maakte al een grapje "Ze willen ons vast rustig hebben dus 'sproeien' ze iets de cabine in"

Mvg,
Bo

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Sprenkelt*
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Bo1997
Je gebruikt meerdere termen die niet hetzelfde betekenen.
Een vernevelaar kan damp afgeven en dat is dan een soort mist.
Als je sprenkelt moet je druppeltjes kunnen voelen.
Het antwoord van SimonV lijkt correct alhoewel men zich ook steeds meer zorgen maakt om schadelijke dampen in het vliegtuig:
https://www.ad.nl/binnenland/steeds-meer-zorgen-over-schadelijk-gifgas-in-vliegtuigcabines~a9e073f3/

Antwoorden (1)

Dit wascondensatie vanwege een grote temperatuurdaling veroorzaakt door airconditioning. Het is vergelijkbaar met mist die verschijnt wanneer vochtige lucht zich in de buurt van een koelere grond bevindt. Het is ook vergelijkbaar met dauw, wat direct op de grond mist is.
De cabine was gevuld met ongeconditioneerde lucht van buiten, warm en bijna verzadigd met waterdamp, en het dauwpunt lag dicht bij de omgevingstemperatuur.
De injectie van koudere geconditioneerde lucht in de cabine verlaagde de temperatuur rond de AC-ventilatieopeningen.
Zie video, extreem geval:
https://youtu.be/GSjcf50NnNo
Toegevoegd op 14 oktober 2019 11:08: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV