Mag vliegtuigpersoneel gloeiend hete koffie schenken of zijn hier richtlijnen voor?

Onlangs zijn mijn bovenbenen ernstig verbrand door omgevallen hete koffie in het vliegtuig. Nu heb ik van een aantal mensen vernomen dat het personeel geen gloeiend hete vloeistoffen mag schenken, is dit waar? Ik kan er helaas niets over vinden op Google.

7 jaar geleden
3K
ronron1212
7 jaar geleden
wat wil je dan koude koffie?
ronron1212
7 jaar geleden
@Sonaya koffie is nooit 100 graden ook niet in het vliegtuig over domme opmerkingen gesproken. Koffie laat je inderdaad altijd even afkoelen. Maar je bent dus schijnbaar goed op de hoogte dus had je voorzichtig moeten zijn met je koffie. Verder zou het wel prettig zijn als je gewoon normaal reageert ik ben geen snotneus.
Sonaya
7 jaar geleden
Jij geen snotneus en ík niet achterlijk. Zeg ik dan dat koffie 100gr is...dat was maar een voorbeeld, zoals ook de genoemde 5gr. Had IK voorzichtig moeten zijn met de koffie?? Je denkt dat ik het over mijn eigen benen heb laten vallen....., had gekund natuurlijk, maar nee. Verdiep je in het verschil tussen: -gloeiend heet cq niet drinkbaar
-op drinkbare temperatuur
-koud Lees je 1e reactie even overnieuw....en bedenk even of die reactie intelligent is of niet.
Erna55
7 jaar geleden
Ik vind de eerst reactie van ronron1212 wel intelligent.
Sonaya
7 jaar geleden
Dan ben jij net zo intelligent als hij!! WAUWW!
Erna55
7 jaar geleden
Dank je voor het compliment .
Sonaya
7 jaar geleden
Geen dank! ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Op het moment dat de gemalen koffie in contact komt met het water, moet dit ongeveer 85 graden Celsius zijn. Hierbij is een maximale afwijking van plus of min twee graden normaal. Wanneer de temperatuur hoger is, kan de koffie verbranden.
Bij serveren mag de koffie of het water ongeveer 80 graden zijn. Best wel heet als men het over blote benen of dunnen kleding krijgt.
Bij 60 tot 70 graden komen er klachten dat de koffie lauw is.

Antwoorden (2)

Hoi Sonaya!

Ik ben zelf niet werkzaam in de luchtvaart als Flight Attendant maar heb een tijdje een bijbaantje gehad bij een fast-food restaurant (daarnaast studeer ik Rechten).

Voor zover ik weet is de maximale temperatuur van heet water altijd maximaal 90 graden, om ernstige ongelukken te vermijden. Daarbij zit er altijd een "speciale" drink dop op de beker om morsen tegen te gaan. Degene die de koffie bij je schenkt mag daarom jou ook niet de beker zomaar overhandigen zonder die deksel (zelfs als jij zegt dat die er niet op hoeft, of je moet genoeg geïnformeerd (lees: gewaarschuwd) worden over de eventuele gevolgen).

In mijn leven heb ik al veel gevlogen en bestel ik standaard een kopje koffie tijdens de vlucht. Altijd word het hete water ingeschonken voor mijn ogen. Ik kan mij dus niet voorstellen dat hier andere richtlijnen voor zijn dan de eerder genoemde overhandiging met mors-dop.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Sonaya
7 jaar geleden
Hi Smeitje! Bedankt voor je reactie (eindelijk een normale :). Tja, ze zou toch denken dat die richtlijnen dan overeen moeten komen. In het vliegtuig wordt de koffie in het gangpad ingeschonken en als je bij het raam zit (zoals in mijn geval was) wordt het over de benen van de "buren" heen getild. Ondanks het feit dat ik echt ernstige diepe 2e graads brandwonden heb wilde ik geen klacht indienen. Toch is mij door velen geadviseerd dit wel te doen, maar ik wil eerst zeker weten hoe het zit mbt de temperatuur. Tevens was de brandwondengel op en dát vind ik niet kunnen, dit hoort op voorraad te zijn, ook volgens de arts. Stel dat een kind hele koffie over zich heen krijgt....bbrrrr. Dáár ga ik sowieso een melding van maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gloeiendhete koffie over de benen van een volwassen persoon is net zo erg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@smeitje, ik heb in een vliegtuig nog nooit een bekertje koffie gekregen met de deksel erop. Gewoon een bekertje op een plateautje aangeboden om zelf het bekertje te pakken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc, gebeurd toch geregeld hoor. Van RyanAir, EasyJet, Virgin America en LOT weet ik zeker dat ze altijd een "anti-knoei" dop op de beker doen. Juist om rare schadeclaims etc. uit Angelo-Saxische landen te voorkomen (zoals mij altijd verteld is ten tijde van mijn bijbaantje en in colleges). Mocht Sonaya met een vliegmaatschappij zijn gereisd die wellicht geen focus op deze landen heeft liggen, kan dit inderdaad anders zijn (aangezien het in Nederland en een hoop andere EU landen niet mogelijk is buitenproportionele bedragen te eisen in schadeclaims zoals dat in Amerika en Engeland wel het geval is).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@JoanDArc mocht het anders zijn dan geloof ik het graag van iemand die wel afgestudeerd is (zoals jij las ik net). Maar dit dacht ik nog te herinneren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.dutchcowboys.nl/coffee-corner/mcdonald-s-gaat-in-de-lucht-koffie-serveren
Er zijn geen speciale richtlijnen voor de maximumtemperatuur van de koffie of thee aan boord van vliegtuigen.
Als in het vliegtuig de koffie uit het koffiezetapparaat komt is de temperatuur ongeveer rond de 75 maximaal 80 graden. Afhankelijk van de plaats van de passagier is de koffietemperatuur een paar graden gedaald als het geserveerd wordt.

De ernst en diepte van brandwonden wordt door een aantal factoren bepaald.
1. Waardoor is de brandwond veroorzaakt, bv door een hete vloeistof zoals water
2. Hoeveel vloeistof is over het slachtoffer heen gekomen? Een bekertje, een hele pan.
3. Was er sprake van net gekookt water in de vorm van thee of koffie.
Dit zal het cabinepersoneel allemaal meenemen in de beslissing de gezagvoerder te waarschuwen en een verzoek in te dienen voor een eerste hulp.
De EHBO-koffer aan boord van een vliegtuig mag alleen geopend worden door een arts of een geregistreerde verpleegkundige. Aangezien het cabinepersoneel de EHBO-koffers niet mogen openen zullen zij vertellen dat de gel op is, hetgeen in feite zo is, zij kunnen er namelijk niet bij. Mocht het al in de EHBO-koffer zitten dan is dit bestemd voor noodsituaties.
Een arts of verpleegkundige dient ook niet op eigen initiatief hulp te verlenen. Het is de gezagvoerder die verantwoordelijk is voor de gang van zaken in het vliegtuig.
Is er een noodsituatie dan zal iedere arts natuurlijk onmiddellijk helpen en geldt voor hem de Good Samaritan Law.

Voordat u een klacht indient over het incident is het wel verstandig te weten of u kunt bewijzen dat u niet schuldig bent aan het omvallen van het bekertje. Zeker omdat cabinepersoneel zelfs bij lichte turbulentie nog behendig koffie en thee kunnen schenken en serveren op een plateautje zonder te morsen. Wie eist bewijst.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gevraagd aan vriendin:
vliegt al jaren, nu bij de op de twee na grootse Duitse luchtvaartmaatschappij.. “Alleen de temperatuur van het water voor koffie en thee heeft een temp waarbij men brandwonden riskeert. De koffie en de thee worden direct bij de passagieren ingeschonken en er komt geen dekseltje of wat ook immer bovenop. Nooit gezien en nooit gedaan. Wij geven de passagieren de beker direct in de hand, business class op een plateautje. Het kan pas omvallen nadat de passagier het zelf eerst heeft neergezet.
Er kan altijd een ongeluk gebeuren, daar is een Crew Member Incident or Accident report voor. Dit wordt ingevuld en ondertekend. De betroffen passagier tekent ook, en iedereen krijgt een doorslag. Het slachtoffer kan de geschreven klacht (met het handschrift van de betreffende crewmember ) inleveren. Iedere Airline is hiervoor verzekerd.”
Na te vragen bij de LGW Air Berlin Group
Sonaya
7 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zal de kwestie even omschrijven, maar het verhaal is te lang om in 1 bericht te plaatsen dus ik plaats het in delen; De koffie was net ingeschonken en stond op mijn tafeltje. Op het moment dat ik er suiker in wilde doen, viel de hele beker om, naast mij zat een onbekende man en waarschijnlijk heeft hij, volgens eigen zeggen, tegen het tafeltje aan gestoten.
Aangezien mijn riem nog vast zat wegens eerdere turbulentie, kon ik mijn been niet wegtrekken, zoals je normaliter in 1 seconde doet als je je ergens aan verbrand, met als gevolg dat de gloeiend hete koffie enkele seconden op en langs mijn bovenbeen stroomde, wat was dat pijnlijk! De stewardess die de koffie inschonk, goot direct een hele fles water over mijn been heen en ik weet niet wat ik heb gezegd en gedaan en hoe ik over mijn”buren” heen ben gekropen, maar in no time stond ik achterin het “keukentje” van de stewardessen.
Daar goten ze weer water over mijn been en ik trok mijn broek uit aangezien alles zeiknat was (schoenen, sokken, ondergoed, broek, stoel). Een andere stewardess pakte brandwondengel met een pompje, maar toen zij pompte, en daarna ikzelf, kwam er nauwelijks wat uit, het flesje was dus leeg.
Sonaya
7 jaar geleden
Toen gaven ze mij een doek met ijsblokjes en kon ik bij de stoel bij de nooduitgang/wc gaan zitten om daar het ijs er overheen te wrijven. Het gordijntje van het keukentje ging dicht en dat was het, er werd niet meer naar mij omgekeken. Alleen een langslopende stewardess vroeg mij een keer hoe het ging, de vellen hingen er inmiddels al bij (!). Tussentijds zijn wel mijn broek etc te drogen gehangen bij de nooddeur.
Na een uur oid wilde ik terug naar mijn stoel en liep dus met een dekentje om me heen (zonder broek dus) door het gangpad. Aangezien de hitte van de wonden niet meer weg kon door het dekentje werd de pijn alleen maar erger en zag ik het niet zitten om stil te gaan zitten in mijn stoel. Ik ben toen maar naar een (vakantie)kennis voorin het vliegtuig gelopen waarvan ik wist dat zij verpleegster is. Zij schrok zich kapot en liep samen met mij terug naar het keukentje en vroeg alsnog om brandwondengel. Deze was op, werd gemeld. Nadat de kennis een beetje boos werd en zei dat de ernst van de wonden onderschat werden, is er voorin het vliegtuig toch nog gezocht en nog een flesje brandwondengel gevonden, dit smeerde ik er gelijk op en werkte gelukkig wat verkoelend. Toen kon ik eindelijk in mijn stoel gaan zitten en na nog 7 uren vliegen ben ik op Schiphol naar de Spoedpost gegaan en behandeld. Volgens de arts waren het grotendeels diepe 2egraads brandwonden, inmiddels met grote blaren erop. Volgens hem mag de brandwondengel niet op zijn in het vliegtuig. Stel dat een klein kindje zulke hete koffie in zijn gezicht krijgt! En volgens de stewardess komt het regelmatig voor dat iemand hete drank over zich heen krijgt, maar “niet met zulke brandwonden als gevolg als bij u”. Als dit een feit is, dan zou juist de brandwondengel op voorraad moeten zijn! Inmiddels zijn de wonden dicht en je ziet precies de sporen waar het langs mijn been gestroomd is. Het ziet er echt niet uit, waarschijnlijk gaan bepaalde plekken littekens worden, helaas. NB. Ik noem al het personeel stewardessen, ik weet de juiste benamingen niet binnen de vliegtuigwereld :). Mvg Sonaya