Hoe herken je verkeersvliegtuigtypes ?

Ik zie vaak vliegtuigen overvliegen maar heb geen idee waaraan je kunt zien of het een airbus 310 is of een boeing 737. Kun je dat ook zien? of is het vergeefse moeite?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daar zijn een heleboel boekjes over. Loop eens binnen bij een bibliotheek.
Flightradar (leuke app, ik gebruik hem vaak) vertelt je welk vliegtuig het is, maar niet waaraan je dat zélf had kunnen zien.

Antwoorden (3)

Je kan het het natuurlijk nooit precies zien, maar een a380 kan je wel onderscheiden van een 747 door de vorm van de vleugels.
Als je vaak kijkt kun je op een gegeven moment ook wel zien of het een klein toestel is zoals een 737 of een airbus a318,19 of 20
Maar het verschil tussen airbus en boeing is dan moeilijk te zien bij gelijksoortige types.
Of het een vrachtvliegtuig is of een passagiers vliegtuig is ook haast niet te zien.
Tenzij je het aan de kleuren kan herkennen zoals martinair.
Soms zie ik wel eens een vliegtuig heel hoog met een rode neus, dan weet ik voor 99% dat het om norwegian air gaat en die vliegen met boeing 737.
Maar over het algemeen is het lastig te zien allemaal op die hoogte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is een kwestie van ervaring. Ondertussen herken ik vrijwel ieder vliegtuig zonder moeite. Je kunt op het volgende letten:
1) Geluid: Wat voor soort motoren gebruikt het vliegtuig? Piston, turboprop, low bypass jet, high bypass jet?
2) Aantal motoren: Op lage hoogtes zie je de motoren simpelweg hangen, op hogere hoogtes kun je de contrails tellen.
3) Fabrikant: Vliegtuigen van alle fabrikanten hebben zo hun eigen kenmerken die je op een gegeven moment gaat zien. Zij het de soort winglets, plaatsing van vertical stabilizer, vorm van de cockpitramen, etc.
4) Vorm van de vleugels: Het duidelijkste zie je vanaf de grond wat voor vorm vleugels het toestel heeft. Zo zijn de boeing 777 en 787 te herkennen aan hun slanke, spits toelopende vleugels en de airbus a380 en boeing 747 aan hun wat loggere vleugels.
5) Maatschappij: Als je nog niet zo ervaren bent in het spotten en een 4-motorig vliegtuig ziet met een KLM-livery, weet je dat dit een boeing 747-400 is en geen airbus a380.
6) etc.

Er zijn dus verschillende zaken om naar te kijken en door veel doen leer je het vanzelf!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat je eigenlijk zou moeten doen is een vriend zoeken die er al wat over weet en er dan over praten. Wat je ook kan doen is veel lezen erover. Zo heb ik net een artikel over de 777 gelezen en heb ik veel bijgeleerd. Voor de rest zou ik je nog willen aanraden om veel fotos te bekijken en dan te gokken welke dat het is. Trouwens, je zou ook captain joe kunnen volgen op youtube, hij heeft ooit eens een video gemaakt om de grootste verschillen uit te leggen. Veel succes!!!!