Het grootste verschil zit hem in het soort vliegtuig. Ze zitten in een totaal verschillende klasse.
Voor mij aanleiding om de grootste Boeing, de 747, alsnog even in de vergelijking te betrekken (maar dat hoort dan in een reactie thuis, zie aldaar).

De Airbus A380 in ontworpen als de overtreffende trap van grote lange-afstandsvliegtuigen, die in een uitvoering met één klasse zelfs tot 853 stoelen kan hebben, terwijl de Boeing 737 oorspronkelijk al in de jaren ’60 ontworpen is als een klein straalvliegtuig voor korte afstanden en voor iets van 85 passagiers, maar dat in de loop der generaties uitgegroeid is tot een vliegtuig voor maximaal 215 passagiers, dat met de nieuwere vleugel ook betrekkelijk lange afstanden aankan, zij het nog lang niet zover als de A380.

Wat een vliegtuig kan wordt in hoge mate bepaald door de grootte van het vleugeloppervlak, de sterkte van de vleugel, en het o.a. daaruit volgende maximum startgewicht.

De Airbus A380 heeft een vleugel die ontwikkeld is om uiteindelijk een startgewicht van 650 ton mogelijk te maken, al is zo’n zware versie op dit moment nog niet leverbaar. Men gaat momenteel tot 575 ton; er zit nog reserve in de constructie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380

De Boeing737 bestaat al zolang dat men nu de “derde generatie” levert en die heeft van de fabriek de aanduiding “Next Generation” gekregen – terwijl de 737 één keer van een geheel nieuwe en grotere vleugel is voorzien. Het is trouwens op zichzelf al een redelijke zeldzaamheid dat men voor een bestaand type een heel nieuwe vleugel ontwerpt.
De Boeing 737 wordt in de grootste en meest capabele versie momenteel met een maximum startgewicht van 85.130 kg verkocht.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_Next_Generation
Bordensteker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
Uw vraag doet dus echter vermoeden dat u wellicht de grootste Airbus wilde vergelijken met de grootste Boeing, de 747? Dat was ooit de oer-Jumbo Jet, ook een lange-afstand breedrompvliegtuig, dat in de modernste versies een serieuze concurrent is van de veel recentere A380.Het maximum startgewicht komt op 442,2 ton en de bij de 747 nu voor het eerst verlengde romp meet zelfs nog een metertje meer langer dan die van de A380.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_747-8
Bordensteker
8 jaar geleden
En voor de volledigheid: deze langste 747 kan in een uitvoering met één klasse (economy) stoelen gaan tot 605 passagiers; de romp is gedeeltelijk dubbeldeks ingedeeld, terwijl de A380 volledig dubbeldeks en iets breder is (hetgeen 853 stoelen oplevert).

Andere antwoorden (2)

De grootte is letterlijk het grootste verschil (Boeing 737: 3,23 m; A380: 72,72 m).

Toegevoegd na 31 minuten:
3,23 meter moet natuurlijk 35,23 meter zijn (met dank aan Antoni voor het spotten van deze typfout)
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Een Boeing 737 is 35,23 meter lang.
Antoni
8 jaar geleden
Raar dat iemand een duimpje omlaag heeft gegeven voor dit antwoord.
Bordensteker
8 jaar geleden
Ik vind bijvoorbeeld het verschil in maximum startgewicht veel opmerkelijker: 85 ton tegen 575 ton laat pas echt goed het enorme verschil uitkomen. Dat is bijna 7 x zo zwaar!
Er zijn meerdere verschillen hier zijn de belangrijkste:
-De Airbus heeft bijna 350 meer passagiers plaatsen (189-544) (in de "speciale" A380 zijn bijna 850 plaatsen!)
-De Airbus heeft 2 'etages', de Boeing maar 1
-De Boeing 737 is met meer dan 8000 verkochte vliegtuigen, het meest verkochte passagiersvliegtuig, er zijn maar +/- 320 dienstdoende A380s

Voor meer informatie zie onderstaande links!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
gvrox
8 jaar geleden
Er zijn er tot nu toe 162 gebouwd van de A380, dat is dus net iets meer dan het aantal bestelde.