In de romp van een verkeersvliegtuig zijn bij het ontwerp een 'x' aantal raampjes geplaatst. Je zou denken t.b.v. elk raampje, één stoel.

Kan een airliner zonder restricties 'schuiven' met stoelen met als resultaat dat je amper nog van 'zitten' kunt spreken?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

De zitmaten zijn niet vastgelegd. De stoelen staan op rails en sommige luchtvaartmaatschappijen zetten de stoelen onverantwoord dicht op elkaar in de economy class. Wel staat vast dat, als de afstand onder de 44 cm komt, je echt niet meer kunt zitten. Die 44 cm (29") kom je wel tegen.
Als ze daar slechts 7 cm bijdoen zit je een stuk beter.
Kijk naar dit overzichtje van 'seat pitch' bij de diverse luchtvaartmaatschappijen.
Als ze één stoel bij elk raampje zouden zetten, zouden ze te weinig geld verdienen.
Ook ontwikkelen ze rugleuningen die dunner zijn om die paar broodnodige centimeters te winnen...
AWM
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Neen.
Er is nog steeds sprake van een maximum gewicht en gewichtsverdeling over het vliegtuig.
Je kan dus niet derhalve stoelen bijplaatsen, weghalen en/of verschuiven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De 'zitmaten' zijn vastgelegd. Hoeveel precies het voor een vliegtuig is weet ik niet maar voor tram/bus/trein geldt dat voor zitplaatsen in dezelfde richting een 'zitmaat'beschikbaar moet zijn van 78 cm. Dit is gemeten van de onderzijde rugleuning tot onderzijde rugleuning van de stoel er voor. Voor tegenoverelkaar geplaatste stoelen is dit 135 cm, vandaar dat je dan altijd met de knieèn moet ´vlechten´.