kan een groot vliegtuig landen op alleen de automatische piloot .Bijvoorbeeld bij mist

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Niet overal : de luchthaven wwar het vliegtuig gaat landen, moet op de grond de nodige voorzieningen hebben om te communiceren met de instrumenten aan boord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als het vliegveld beschikt over Het Instrument landing systeem (ILS) is een radionavigatiesysteem waarmee een precisienadering van een landingsbaan kan worden uitgevoerd. Het is een instrumenten-naderingssysteem dat de piloot een nauwkeurig beeld geeft van de positie van het vliegtuig ten opzichte van de ideale koerslijn en daalhoek naar een landingsbaan. Tevens geeft het ILS -indien gekoppeld aan een DME- een indicatie van de afstand tot aan het optimale landingspunt op de baan. ILS maakt landingen bij (zeer) slechte zichtcondities en automatische landingen mogelijk.

DME= Distance Measuring Equipment (DME) zorgt ervoor dat de piloot de afstand weet tot de landingsbaan (of als de DME met een VOR gekoppeld is, de afstand tot de VOR). In het verleden werden marker beacons gehanteerd om de piloot te assisteren bij het vliegen van de ILS. Tegenwoordig wordt steeds vaker DME gebruikt als vervanging van de markers. DME heeft als voordeel dat de installatie zich op het luchthaventerrein bevindt. De DME kan gekoppeld zijn aan de ILS, zodat als men de frequentie van de ILS instelt, men ook automatisch de DME heeft geselecteerd.

Toegevoegd na 14 uur:
De afkorting VOR staat voor VHF Omni-directional Range. VOR is een nauwkeurig radionavigatie hulpmiddel voor de luchtvaart. Sinds 1960 is VOR de standaard voor korteafstand navigatie binnen ICAO. VOR-grondstations zenden op een frequentie in het VHF-bereik tussen 108.0 en 117.95 MHz rondom een signaal uit. Op een speciaal daarvoor bestemd instrument (HSI-indicator) in de cockpit van een vliegtuig kan voortdurend worden gezien op welke radiaal (1-360 graden) van het VOR-radiobaken het vliegtuig zich bevindt. De 360-radiaal duidt de richting aan van het magnetische noorden.