Bezit een straal- verkeersvliegtuig een instument wat het moment aangeeft dat tijdens de start dat kan worden 'opgetrokken'?

Of......, is dit een gevoels-, snelheids- of ervaringskwestie?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Dit is geen instrument, het is een een snelheid die voor de vlucht wordt berekent bij dispatch, en die je naderhand in je FMC 'Flight Management Computer' zet. Deze snelheid hangt af van verschillende factoren namelijk: Lengte van de betreffende baan; temperatuur van buiten; luchtdruk; waar de wind vandaan komt (wind van voor / achter); het gebruik van flaps.

Tijdens take-off staan de speeds op je PFD 'Primary Flight Display' (dit is voor het geval een 737-800, en ook andere kisten), de PF 'Pilot Flying' concentreerd zich op de takeoff, en de PNF 'Pilot non Flying, ookwel Pilot Monitoring' richt zich op de speeds, bij de juiste snelheid roept hij deze en de captain beslist dan wat te doen:

V1 - (Decision speed) Hierop kan de pilot flying beslissen om de start niet door te gaan als de failure te erg is, bijv een vogel in de motor en de andere niet genoeg thrust kan leveren om het vliegtuig optijd van de baan te krijgen.
VR - Rotatiesnelheid, op deze snelheid wordt het vliegtuig geroteerd.
V2 - Dit is de snelheid na het roteren van het vliegtuig, wanneer nu een motor uitvalt of een brand ontstaat kun je er niet meer voor kiezen om te stoppen, de snelheid die aangehouden wordt is 1.2x Vs (Vs is de stallsnelheid, de snelheid wanneer je de lift over je vleugels verliest en dus eigenlijk uit de lucht valt) OF 1.1x VMCA (VMCA is de laagste snelheid waarbij het vliegtuig nog te vliegen is in 'flaps up, en gear up' conditie. Het is het meest limiterende dus vol take-off gewicht en het cg het meest op de achterste plek etc etc.)

Dus eerst V1 -> VR -> V2

Groetjus :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een goede piloot weet bij welke snelheid 't vliegtuig voldoende draagvermogen heeft. Verder kan de piloot 't voelen aan 't stuur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onzin, dit is alleen bij de kleinere vliegtuigen zo en dán no'g gebruik je de snelheden die in je PoH 'Pilot Operating Handbook' staan.
Elke vliegtuig heeft een bepaalde lift-off snelheid. dat staat in de handleidingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij kleinere vliegtuigen is dit vaak zo, de grotere worden allemaal berekent om alles optimaal te kunnen maken, hoemeer payload hoe meer winst. En Elke vlucht ligt dat weer volkomen anders.
Dat moment is telkens weer anders. Want die is afhankelijk van de belading van het vliegtuig, de windsnelheid, de temperatuur, de luchtdruk, en nog wat factoren.
De bemanning in de cockpit vertelt elkaar wanneer deze momenten aanbreken:
V1: Het moment dat je de start niet meer kunt afbreken.
V2: Snelheid bereikt om te gaan klimmen (rotation speed)
AWM
15 jaar geleden
Men berekent idd. gewicht (incl brandstof) temperatuur.
Lengte van de baan ( wanneer is het moment dat je niet meer kunt stoppen)
Ook zal hij het aantal graden Flaps bepalen (zijn die uitschuidelen achter aan aan vleugel) Hierdoor vergroot hij de draagkracht en kan hij eerder opstijgen.
Dat wordt afgroepen door de co-piloot in 80 knots V1- ( vee one) v2 - en dan roept hij rotation. Op dat moment trekt de captain de knuppel iets naar achter en gaat het toestel omhoog.

De v1 v2 en rotation zijn dus snelheden die elke vlucht vooraf bepaald worden.