Waarom werkt een straalmotor? Zie toelichting

Een straalmotor is eigenlijk weinig meer dan een buis waar voorin lucht ingaat, verbrand wordt, die er aan de achterkant weer uitkomt. Tijdens de verbranding wordt de lucht warm en zet uit. Maar waarom gaat die lucht er alleen aan de achterkant uit? De lucht zet immers alle kanten uit, dus ook naar voren. Er zijn geen kleppen die de flow naar voren tegenhouden, alleen een turbine fan die aangedreven wordt door die gassen -en die drijft weer een aanzuigende fan aan, die echter weer geremd wordt door die gassen die naar voren stromen.

Kortom, waarom gaan die gassen aan naar achteren?

9 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

De gassen gaan naar achteren omdat daar de minste weerstand is.
Het voorste gedeelte van de straalmotor comprimeert lucht.
De ruimte voor de lucht in de compressor wordt steeds kleiner waardoor de druk steeds hoger wordt. Tot wel 42x de begindruk bij een 777.
Net na de compressor gaat de gecomprimeerde lucht door een diffuser.
Dat is een ring met een kleine ingang en een grotere uitgang.
Hierdoor stijgt de druk nog meer en daalt de snelheid van de lucht.
Daarna gaat de lucht de verbrandingskamer in waar er brandstof bij komt.
Als het dan ontbrand is de makkelijkste weg naar achteren de turbine in waar de druk veel lager is.
Verder is de turbine zo gebouwd dat de ruimte die er is voor de lucht weer groter wordt waardoor deze alle ruimte heeft om weer te expanderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

+ voor Goeievraag!

Er wordt door een drukverhoging die met heel veel stapjes gaat gezorgd voor een hogere druk op de plek waar de aangezogen en gecomprimeerde lucht de verbrandingskamer in gaat. Die druk en de stroming naar achteren zijn normaal toereikend om de hoge druk van het verbrandingsproces te overwinnen. De verbranding geschiedt continu, en anders zou er inderdaad nooit meer een grammetje lucht naar binnen kunnen.

De beschikbare opening naar achteren is de normale uitweg, en de stuwkracht van een straalmotor ontstaat normaal doordat er aan de achterkant véél meer volume aan (verbrandings)gassen veel krachtiger wordt uitgestoten dan er aan de voorzijde aan gassen (lucht) wordt ingezogen.

Op een moment dat de luchtstroming ergens verstoord wordt (engine surge of engine stall), gebeurt het dan ook weleens dat de vlam heel even door de compressor heen een stukje naar voren komt. In het filmpje was het een breuk van een turbineblad waardoor de draaiende delen ineens niet meer vrij konden blijven draaien.
http://www.cnet.com/news/this-is-what-happens-when-a-jet-engine-explodes-during-takeoff/ .
De kortdurende vuurbal naar achteren is een gevolg van de niet meer goed volledig verlopende verbranding in de motor; en dan brandt het als een kleine gasexplosie even ook áchter de motor. Met een kort knalletje in dit geval.

Als je zoekt op stall jet engine dan vind je meer foto’s, meestal alleen van het indrukwekkende vuur achteraan de motor (of in de straalomkeerder, want het remmen op een straalmotor brengt soms onbedoeld teveel luchtwerveling in de luchtinlaat en dan heb je dus een verstoring die door het vliegtuig zelf veroorzaakt is).
Bordensteker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Ik lees hier geen antwoord in.
Bordensteker
9 jaar geleden
In mijn eerste twee zinnen schrijf ik dat de druk in het inlaatkanaal hoger is dan de druk in de verbrandingskamer, zodat de lucht op die plek dus naar achteren blijft gaan, ondanks de tegendruk van de verbranding. Dit is de kern van het antwoord: plaatselijk is de druk in de inlaat zó hoog dat de druk van de verbrandingsgassen hier niet tegenop kan. In de tweede alinea noem ik meteen nog even hoe een straalmotor eigenlijk werkt. De vraag luidde immers om te beginnen: “Waarom werkt een straalmotor?” In de derde alinea ga ik nader in op het verwachtingspatroon achter de nadere uitleg van de vraag. Deze gedachte komt bij een redelijk goed geïnformeerde belangstellende namelijk vroeg of laat een keer op, te weten dat het eigenlijk best voorstelbaar is dat de gassen ook naar voren uit de motor geperst zouden kunnen worden. Het filmpje laat m.i. goed zien dat dit bij hoge uitzondering inderdaad kan, maar alleen wanneer de normale werking ineens verstoord is, bijvoorbeeld door een mechanisch defect zoals hier, of door een heftige werveling in de luchtinlaat (zoals op sommige foto’s die je ziet met de in de vierde alinea voorgestelde zoekslag). Ik ben dus zowel op de primaire vraag ingegaan, als dat ik de veronderstelling dat de lucht door de inlaat kan ontsnappen theoretisch en met voorbeelden uit het ongerijmde heb weerlegd.
tinus1969
9 jaar geleden
Dank; twee goede antwoorden, gekozen voor de andere omdat het iets meer to-the-point was.