Kan tijdens een lijnvlucht het vluchtnummer veranderen, of blijft deze hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
dat lijkt mij niet, dat geeft alleen maar verwarring voor alle vliegvelden
tinus1969
9 jaar geleden
Het vluchtnummer verandert niet, maar soms heeft een vlucht meerdere vluchtnummers (zgn. code-sharing).

Het beste antwoord

Een verandering in het vluchtnummer kan gepland zijn in geval van een voorziene tussenlanding.
Een passagier boekt bijvoorbeeld van Grenada (een eiland in de buurt van Venezuela) naar Frankfurt, maar het vliegtuig maakt al vrij snel na vertrek een tussenlanding op de luchthaven van Bridgetown op het betrekkelijk nabije eiland Barbados, waar nog andere passagiers aan boord komen (en waar ook passagiers uitstappen die in Frankfurt ingestapt waren voor Barbados) en waar brandstof getankt wordt voor de terugvlucht naar Frankfurt. Het kan dan zijn dat de vlucht van Frankfurt via Grenada tot Barbados bijvoorbeeld Condor 123 heet, en dat het vluchtnummer daar verandert in Condor 124. In hoeverre de passagier dat op zijn ticket te zien krijgt, dat weet ik niet. Hij reist op hetzelfde vliegtuig verder en voor hem is het alleen maar een tussenlanding en geen overstap. De uit Frankfurt komende bemanning zal uiterlijk op Barbados afgelost worden.
“The service will be a so-called “double-drop” flight, going from Frankfurt to Grenada, then returning to Frankfurt via Barbados. The flights will leave on Saturdays returning Sunday mornings.”
http://www.caribjournal.com/2014/03/07/condor-to-resume-flights-to-grenada/

Bij een ongeplande tussenlanding (bijvoorbeeld door slecht weer met veel vertraging op de bestemming) zal het vluchtnummer waarschijnlijk niet veranderd worden maar moeten de gegevens voor het nieuwe laatste stukje waarschijnlijk wel onder een iets aangepaste “naam” in de computers ingevoerd worden om verwarring te voorkomen.

Een verandering *in de lucht* kan een interne zaak zijn van de verkeersleidingsdiensten, bijvoorbeeld in geval van misverstanden, of een aanpassing van de bestemming op verzoek van de luchtvaartmaatschappij. Voor zulke situaties wordt er dan soms intern in de verkeersleidingssystemen een “nieuwe” vlucht ingevoerd met als vluchtnummer Condor 123Q.
Zoiets is denkbaar als er een fout is gemaakt met aantallen passagiers en er maar weinig mensen in Grenada van boord gaan (omdat de meesten in het vanuit Frankfurt volle vliegtuig dóór moeten naar de tweede ‘stop’ Barbados), terwijl er wel veel daar klaar staan om via Barbados mee te reizen naar Frankfurt. Dan kan het een noodoplossing zijn om alvast in Barbados te gaan landen en dáár het grote aantal passagiers voor Barbados alvast uit te laten stappen, en dan alsnog naar Grenada door te vliegen zodat die grote groep passagiers nu wél kan instappen.
Bordensteker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
In Grenada zal zowel de verkeersleiding als de maatschappij die op de luchthaven de vlucht qua passagiers en bagage “afhandelt” ook wel een trucje moeten toepassen om verwarring te voorkomen tussen de aankomende en de vertrekkende “Condor 123”. In de jaren zeventig deed de verkeersleiding op Schiphol dat door de aankomende vlucht in hun computer in te voeren als CFG123 en de vertrekkende als CFG-123. Als ik het me wel herinner. “CFG” is de huidige ICAO code voor Condor Flugdienst; de passagiers en reisbureaus werken echter vaker met de IATA code “DE”.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus kort gezegd het vluchtnummer kan veranderen als er een tussenlanding erin zit?, ik heb ooit met garuda via dubai naar jakarta gevlogen en toen veranderde het nummer echter niet;)
Bordensteker
9 jaar geleden
Ja.
Kijk, voor Garuda is het handig om verschillende vluchtnummers te gebruiken voor de “uitreis” Jakarta – Dubai – Amsterdam, en de thuisreis Amsterdam – Dubai – Jakarta.
En het is minder handig om het vluchtnummer onderweg ook nog eens te veranderen, want veel passagiers en bagage reizen het hele traject mee. De belangrijkste reden voor een tussenlanding in het Midden-Oosten was vroeger dat de vliegtuigen niet in één keer de hele afstand af konden leggen. Tegenwoordig kunnen steeds meer vliegtuigen enorme afstanden non-stop afleggen, en voor de bemanningen is men daardoor naar rustgelegenheid aan boord (met om de beurt aflos van een deel van de cockpit- en cabinebemanning) gaan streven. Dus in het algemeen verandert het vluchtnummer alleen aan het eind van de uitreis, wanneer het vliegtuig weer begint aan de lange reis naar de thuisbasis.
En bij een vlucht met twee dicht bij elkaar gelegen bestemmingen (een zgn. “driehoeksvlucht”, of double-drop, zal men bijvoorbeeld op de operationeel belangrijkste luchthaven van die twee het vluchtnummer laten verspringen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van amsterdam naar jakarta is bij garuda het vluchtnummer altijd ga89, op de terugvlucht ga88 ;-), ze vliegen volgens mij sinds 2011 weer vanaf europa naar Indonesië
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En valt mij ook op dat er op deze lijnvlucht verschillende vliegtuigen komen, ene keer PK-GIF, en de andere keer weer PK-GIC etcetera:-D