Hebben piloten last van een jetlag?

Zijn de piloten door hun vele reizen inmiddels gewend geraakt aan tijdverschillen et cetera, of ondervinden zij nog steeds problemen hiermee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou me kunnen voorstellen dat piloten, maar ook het ander vliegend personeel zich niks van de plaatselijke tijd aantrekt omdat ze vaak maar kort op de plek waar te naar toe gevlogen zijn. Dus al komen ze plaatselijke tijd 3 uur 's nachts aan zullen ze de Nederlandse tijd aanhouden en als dit toevallig 6 uur 's avonds is zullen ze lekker aan de warme prak gaan.
Ivana
9 jaar geleden
Piloten en stuarts/dessen moeten na een vlucht waarbij jetlag mogelijk is een ruime tijd opknappen voordat een nieuwe vlucht wordt ingezet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee natuurlijk niet er is een co-pilot(iemand die de piloot helpt) om zijn plek over te nemen als de piloot wilt slapen. Zo kunnen ze wisselen.

Het beste antwoord

Slaapdeskundigen hebben geconstateerd dat frequente reizigers, waaronder piloten en stewards, meer gewend zijn aan de ongemakken die een jetlag met zich meebrengt. Dit betekent echter niet dat ze er geen hinder van ondervinden. In een studie uit 1994 gaf negentig procent van de stewards uit Nieuw-Zeeland aan graag een geneesmiddel voor jetlag te willen, om ongemakken als vermoeidheid, gebrek aan energie en motivatie, en slaapproblemen aan te pakken. Een jetlag verdwijnt dus niet naargelang het aantal vlieguren stijgt.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Veel piloten zullen heel erg hun best doen om het slaapritme van het thuisland vol te houden, dat kan betekenen overdag of andere urene slapen, niet na een vermoeiende reis gelijk slapen maar bijv. eerst flink wandelen. Zo wordt het ritme het minste verstoord. Soms ontkom je er niet aan maar als ze enkele dagen vrij zijn herstellen ze zsm hun routine. Veel piloten worden ook ingedeeld op dezelfde laanden zodat er een systeem ontstaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jetlag ontstaat door een verstoring van je biologische klok. Die raakt bij vliegend personeel nét zo ontregeld als bij een passagier tijdens zijn eerste vlucht.
Wél is het zo dat piloten en geroutineerde reizigers een assortiment trucjes hebben leren toepassen om het bijbehorende ongerief zo goed mogelijk te verminderen.
Het antwoord op je vraag is dus: ja, ze hebben ook jetlag, maar ze hebben er minder last van.