Wat voor maatregel wordt er getroffen als een luchtverkeersleider een botsing veroorzaakt?

Gaan alle verkeersleiders de gevangenis in, of kunnen ze weg komen met een boete/ontslag?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

In de luchtvaart staat veiligheid boven schuld. Om te voorkomen dat betrokkenen informatie achterhouden omdat ze bang zijn voor strafvervolging is men juist terughoudend met het straffen van schuldigen. Het is veel belangrijker dat de waarheid boven tafel komt. Dit beleid staat de laatste jaren wel onder druk. Een fout wordt in de luchtvaart dus juist minder hard gestraft dan in andere sectoren. Dat gezegd hebbende is een luchtverkeersleider of andere medewerker wel degelijk strafbaar als er grove nalatigheid of opzet in het spel is. In eerdere gevallen waarin de luchtverkeersleider de "veroorzaker" was van een ongeluk speelde vaak werkdruk of druk van het management om met ondeugdelijke apparatuur of protocollen te werken mee. Waar formeel de verkeersleider schuldige was werd deze dan juist niet of milder gestraft. Of en hoeveel straf er is hangt af van de mate van schuld van de luchtverkeersleider. Maar is dat niet altijd zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ontslag en vervolging tot opzettelijke of onopzettelijke doodslag