Waarom worden bij harde wind vluchten geschrapt?

Wat is het probleem voor het vliegtuig?
Wat kan er fout gaan?

Vraag is naar aanleiding van nieuwsbericht dat KLM vluchten schrapt uit voorzorg, vanwege harde wind.

Toegevoegd na 51 minuten:
De vraag gaat over wat de mogelijke problemen zijn tijdens het opstijgen bij harde wind.
Ik heb het niet over het landen...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2K
bamibal
9 jaar geleden
Kijk hier maar :-)
https://www.youtube.com/watch?v=mMvLuUJFHYk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@bamibal, Dat filmpje gaat over het landen en niet over het opstijgen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En waarom zou dat niet kunnen gelden voor bij het opstijgen, conan ?

Antwoorden (2)

Door uit voorzorg vluchten te schrappen ontstaat er meer ruimte in het vluchtschema en is er dus voor elk toestel wat meer tijd om veilig in de lucht of op de grond te komen. Hiermee voorkom je dan dat het hele luchtverkeer helemaal in de war komt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry, maar dat lijkt me nauwelijks een antwoord op de vraag.
Waarom zou de harde wind het opstijgen onveilig maken, en waarom zou meer ruimte in het vluchtschema meer veiligheid opleveren?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal juist ihave..
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
iHave heeft helemaal gelijk !
Met harde wind mislukken er meer landingen. Dat betekend niet dat een vliegtuik crasht, maar wel dat een landingspoging wordt afgebroken om het nog eens opnieuw te proberen. Wanneer dat te vaak gebeurt en er geen rekening mee gehouden wordt dan ontstaan ongeplande files in de lucht. En ook dat is weer gevaarlijker, want op enig moment is de brandstof op en dan móet een vliegtuig landen. Door nu bij voorbaat minder vluchten uit te voeren zijn er ook minder viegtuigen die moeten landen. Er is dus tijd en ruimte om het een keertje rustig aan te doen of om het een keer opnieuw te doen. Dat heet ruimte creëeren in het vluchtschema. Precies wat iHave zegt. +!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kennelijk wordt de vraag niet goed gelezen... @Oze...enz...., Als je een een + in een reactie aangeeft, geef hem dan ook...! Minder vliegtuigen die opstijgen, minder vliegtuigen die moeten landen; wat een flauwekul verhaal. Een vliegtuig dat is opgestegen komt over het algemeen voorlopig niet meer terug. Tegen die tijd dat het terugkomt is de wind wellicht al lang gaan liggen. De vraag gaat over het opstijgen van vliegtuigen en waarom harde wind daarbij een probleem kan zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Je kan nu wel gaan schelden, maar je toevoeging m.b.t. het landen v.s. opstijgen is pas na (!) onze reakties gemaakt. Je bent dus ZELF niet duidelijk geweest ! De enige plus in de reakties is (tot op heden) die van mij en ik heb hem ook gegeven. Op het antwoord van iHave. Mocht je een "goede vraag" punt verwachten die is in nog geen enkele reaktie vermeld dus hoeft als zodanig ook nog niet gegeven te worden. Maar wanneer jij serieuze bijdragen als "onzin" kwalificeert weet jij blijkbaar al wat het antwoord moet zijn. Waarom stel je de vraag dan ? Of stel hem meer specifiek gericht op wat je wil weten. Overigens worden er VLUCHTEN geschrapt. Dat hoeven niet dezelfde te zijn die vertrekken, als die aankomen. Een vlucht uit het zonnige Aruba kan óók geschrapt worden omdat het hier in Nederland midden in een storm zou moeten landen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Oze..., Kennelijk is lezen niet jouw sterkste kant. Schelden doe ik nergens of jij moet daarmee bedoelen dat ik geen zin heb om jouw lange naam correct te gaan spellen. Sorry daarvoor dan. Die plus voor iHave stond er al veel langer, maar goed, niet onmogelijk dat die toch van jou was. Om een plus voor een goede vraag heb ik nergens gevraagd, en zou ik ook nooit en te nimmer doen. Dat ik een toevoeging op de vraag heb geschreven is omdat de vraag kennelijk niet goed gelezen wordt. Ik ga hier verder geen discussie over voeren, ik laat het hierbij.
Fijne dag verder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Conan,
Die toevoeging aan je vraag heeft de hele kern van de vraag veranderd. Dat je oorspronkelijke vraag niet helemaal was wat je bedoelde kan je alleen jezelf kwalijk nemen. Er zit toch echt een wereld van verschil tussen:
1) Waarom worden bij harde wind vluchten geschrapt?
2) Welke mogelijk problemen zijn er tijdens het opstijgen bij harde wind.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@iHave, Dat ben ik niet met je eens. Er stond bij de oorspronkelijke vraag met toelichting al heel duidelijk dat ik me afvroeg wat de problemen voor het vliegtuig zouden kunnen zijn, en wat er fout zou kunnen gaan.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Conan
Wellicht is het inderdaad het beste dat we het eens zijn over het feit dat we het oneens zijn. "Schelden" sloeg op het verwijt dat mensen "kennelijk" niet goed lezen en "onzin" schrijven. Dat je mijn naam afkort is begrijpelijk en zal ik je zeker niet kwalijk nemen. :-) Om een "goede vraag"-punt heb je inderdaad niet gevraagd. Ik werd er echter van beschuldigd een toegezegd punt niet te geven terwijl ik dat wél gedaan heb. Ik veronderstelde een misverstand op dat gebied en zocht een verklaring in een GV-punt. Maar misverstanden hebben wij onderling bij deze vraag wel meer dus laten we er ons inderdaad maar niet druk meer om maken en het hier bij laten. Jij ook een fijne dag verder.
Schiphol heeft maar één landingsbaan die bij zuidwesterstorm kan worden gebruikt. Op de andere banen is er te veel zij-meewind. Dat betekent dat er op die ene baan zowel opgestegen als geland moet worden. Het resultaat is lange vliegtuigfiles op de grond en in de lucht. In de lucht moeten vliegtuigen uren rondjes draaien totdat er een gaatje is, en passagiers in binnen en buitenland missen alle aansluitingen. Dan kun je beter het verkeer beperken, wat er dan nog vliegt vliegt een beetje op tijd.
escape
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt me een logisch antwoord! +