Wat gebeurt er als alle passagiers in een vliegtuig tegelijk een sprongetje zouden maken tijdens de vlucht?

Stel, je zit met zo'n 800 passagiers in een airbus. Iedereen gaat staan en 1 persoon telt tot 3. Bij 3 springt iedereen in de lucht.

Het gewicht dat het vliegtuig draagt zou dan volgens mij - even simpel gerekend met een gemiddeld gewicht van 50 kg per passagier - eventjes 40.000 kg minder zijn.

Wat gebeurt er dan met het vliegtuig? Vliegt dat gewoon rechtdoor? Schiet het omhoog? Of zakt het enorm als iedereen tegelijk weer neerkomt op de vloer?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Op het moment van springen wordt het vliegtuig door al die voeten naar beneden gedrukt.
Terwijl iedereen in de lucht hangt komt het vliegtuig omhoog omdat de lift van de vleugels voldoende was voor vliegtuig met passagiers, en nu alleen het gewicht van het vliegtuig naar beneden drukt.
Als iedereen weer op de vloer landt, krijgt het vliegtuig weer een impuls naar beneden, waardoor het stijgen weer wordt afgeremd.
Uiteindelijk stelt zich weer een evenwicht in, omdat de liftkracht weer gelijk is aan het totale gewicht.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu vraag ik me af of een airbus met zijn fly-by-wire systeem snel genoeg reageert om de op en neer beweging te corrigeren.
Ten eerst: het grootste pasagiers vliegtuig is een Airbus A380 deze vervoert 400 pasagiers en een mens weegt gemiddeld 80 kilo, maar wegens kinderen gaan we uit van 70 maar je springt en ja het vliegtuig gaat inderdaad even omhoog, maar de vloer tussen het ruim en de cabine zou het enorme gewicht van 400 man plus de G krachten (1,34) die bij het springen ontstaan begeven