Wie kan me vertellen wat dit voor voorwerpen zijn?

Als KLM-verzamelaar heb ik wat oude epauletten, badges, wings en knopen in mijn bezit gekregen. Daarbij waren ook 2 koperen voorwerpen met de indruk "Stampwerk Amsterdam" op de achterzijde.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Tja, dit zijn de strepen van een gezagvoerder voor op de schouder....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op de schouders heeft een captain epauletten van stof, deze voorwerpen zijn van koper. Ze zijn in de jaren 40,50 gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit zijn dan epauletten van koper...? Jij noemt het voorwerpen, maar deze epauletten gaan op de schouder van een captain, en misschien tegenwoordig niet meer, maar ze hebben daar gezeten....
Bordensteker
9 jaar geleden
Juist, en niet alleen in de jaren die vraagsteller noemt! Om stoffen epauletten op een uniformoverhemd te kunnen aanbrengen, kan dat voorzien zijn van speciale lusjes, waar je de van de strepen voorziene stoffen epauletten doorheen haalt en dan met een knoop dichter bij de boord vastzet. Maar op een gewoon “pilotenoverhemd” zitten voor dit doel vaak al complete blanco flapjes vast aan de schouder bovenaan de mouwinzet. Daar kun je dan hetzij stoffen epauletten in de vorm van een soort mini-mouwtjes overheen schuiven, wat een beetje dik kan zitten, hetzij de hier afgebeelde messing (geelkoperen, metalen) zgn. “schuifpassanten” die dan dus als één complete set metalen strepen rechtstreeks op de overhemdstof op de schouder rusten. Je kunt zien dat ze aan de achterzijde tussen de eerste en tweede streep ingedeukt zijn om beter op de schouder te liggen. Want als je er een jasje overheen aantrekt zijn deze stijve metalen vlakken natuurlijk niet erg aangenaam. Ik heb deze dingen dagelijks gezien toen ik nog in de luchtvaart werkte, met name tussen 1974 en 2003. Ik denk dat ik ze bij mijn werkgever vaker in deze metalen vorm gezien heb dan in de stoffen versie (die mogelijk standaard was bij moedermaatschappij KLM).
Mij staat vaag bij dat ik ze ook wel los tegenkwam in de postvakjes van vliegers die ze na het werk afdeden en zo min of meer als burger naar huis konden gaan.
Dat zijn volgens mij epauletten van de piloot die hij op zijn schouders droeg. Zie de bron voor een duidelijke foto.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Dus ook een + voor uw antwoord.