zijn korte vluchten altijd kleine vliegtuigen?

Ik ben claustrofobisch en ga niet in kleine vliegtuigen( vliegtuigen waar 3 stoelen zijn een gangpad en weer 3 stoelen bijv. )
Vliegtuigen met 2 gangpaden gaat dan nog wel.
Maar zijn de korte vluchten zoals naar Spanje, Kreta, turkije altijd kleine toestellen?
Want het is zo zonde af en toe heb je zulke mooie aanbiedingen naar bijv die bestemmingen maar dan zijn het weer kleine vliegtuigen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K
ronron1212
9 jaar geleden
Ja die zijn kleiner een gangpad.
Ritsuka
9 jaar geleden
ja, meestal heb je dan zo'n Cityhopper vliegtuig
ronron1212
9 jaar geleden
Naar Turkije en spanje enz geen cityhopper maar een 747 400 meestal
gvrox
9 jaar geleden
ronron1212 dat lijkt me nogal uitzonderlijk ipv "meestal"
Cryofiel
9 jaar geleden
Ligt er misschien aan of je in een drukke periode (hoogseizoen) gaat, of in een rustige periode (laagseizoen).
ronron1212
9 jaar geleden
De cityhopper vliegt niet met touriste naar spanje Turkije italie portugal enz
gvrox
9 jaar geleden
ronron1212: Maar jouw conclusie is dan dat er met een 747-400 gevlogen wordt en dat is ook weer niet waar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
RonRon1212, vliegen met een 747 doet men zeker niet op korte afstanden voor charters. Eenvoudigweg veel te duur. Meest gangbare toestellen daar is de 737.
ronron1212
9 jaar geleden
Ga eens kijken in bodrum of ismir en waar corendon en Pegasus mee vliegen op deze plaatsen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alle low cost carriers en vakantievliegers met vertrek vanuit Nederland vliegen met Boeing 737 of Airbus 320 serie. Dus 3 aan de ene kant en drie aan de andere kant. Volgens mij (dit was in ieder geval wel in het verleden) vliegt Arkefly af en toe met grotere toestellen. Als ik tussen de regels door lees heb ik eerder het idee dat je last hebt van vliegangst? Kijk eens op de site van de stichting Valk hoe je daar vanaf kan komen!
gvrox
9 jaar geleden
Ik begin te vermoeden dat ronron1212 het verschil niet weet tussen een 737 en een 747.

Antwoorden (1)

Zeker bij die goedkope(re) vakantievluchten is het bijna uitsluitend Boeing 737 en Airbus 320 (en 319/321), die allemaal 1 gangpad hebben en aan weerszijden 3 stoelen. Arke vliegt soms met hun 787 op Turkije, en Turkish Airlines vliegt ook met Airbus 340 en Boeing 777 op Schiphol maar ik weet niet naar welke bestemmingen. Vooraf geven de meeste maatschappijen ook geen garantie met welk type gevlogen wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
En je zou ook nog een Embraer 170 of 190 kunnen treffen, dan zijn er 2 stoelen aan weerszijden van het gangpad. Zelf heb ik ooit een vlucht gehad op een Embraer 145, dan is het 1 zitplaats, gangpad, 2 zitplaatsen.

Toegevoegd na 23 minuten:
Als steekproef heb ik even gekeken naar de vluchten van vandaag, Turkish heeft een vlucht naar Istanbul met een A330, en Arke een vlucht naar Ibiza met een 767 (beide zijn widebodies). Wat betreft vakantievluchten is Arke dus je beste kans.
gvrox
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Geef even een linkje voor je verhaal.
gvrox
9 jaar geleden
Naar eigen kennis kun je moeilijk linken. Widebodies op korte vluchten vanaf Schiphol zijn er maar sporadisch. Ik heb liever een linkje naar informatie over vluchten naar Spanje, Turkije enz met een 747-400 zoals jij claimt.
Bordensteker
9 jaar geleden
+ Het grootste deel van de vakantievluchten gebeurt met toestellen in de categorie Boeing 737 en Airbus A320 (en A321). Zes stoelen op een rij en één gangpad. Vijf stoelen of minder komt op vakantievluchten zelden voor, en breder met twee gangpaden is de uitzondering die de regel bevestigt. Het viel mij op dat u als nieuwe vraagsteller hier deze vraag stelt terwijl u in uw andere vraag van één dag geleden juist aangeeft vorige week nog gevlogen te hebben.
Dat zal dan dus in een widebody geweest zijn. Of misschien in een narrow body, waarna u zich voorgenomen heeft daar niet meer aan te beginnen. Ondanks dat u dus op zich wél durft te vliegen, kan ik (uit eigen ervaring!) bevestigen dat je soms voor bepaalde situaties een overweldigende angst kunt hebben. Dus een narrow body kan echt een belemmering vormen. Maar ik wijs er hier dan wel even op, dat u na een vliegreis in veel gevallen in een autobus naar uw hotel vervoerd zult worden. Die zijn er niet met twee gangpaden, ook al hebben ze dan inderdaad riant grote ramen zodat je je niet zo opgesloten hoeft te voelen. Dus het gesloten vliegtuig, waar je onderweg niet uit kunt, is kennelijk bezwaarlijker dan de autobus. Mijn gedachte is: u zou misschien toch een keer een vliegangstcursus moeten volgen. Claustrofobie is voor veel mensen een onderdeel van vliegangst en wordt daar aangepakt. Het is één keer een investering in geld maar u komt er herboren uit! Levensgeluk is niet in geld uit te drukken.
http://www.valk.org
http://www.onbezorgdvliegen.nl En anders een gedragstherapie of zo tegen claustrofobie op zich.
Dus: pak het knelpunt aan, want zeker bij vakantieaanbiedingen blijft u dit tegenkomen. Er zijn af en toe inderdaad wel vliegreizen te vinden met een week vakantie ergens, waarbij op een widebody wordt gevlogen (maar zelden een 747!), maar zo zoekende loopt u de speciale aanbiedingen meestal mis. Voor de claustrofobie op zich wijs ik ook nog op het bestaan van de laagdrempelige ADFstichting. http://www.adfstichting.nl/Fobie/Fobie/Claustrofobie.aspx
Zonder een vliegtuig en professionele psychologische hulp erbij is het immers goedkoper te aan te pakken, maar dat vereist wat meer eigen inzet.
Bordensteker
9 jaar geleden
Even mijn openingszin corrigeren: het grootste deel van de vakantievluchten *naar bestemmingen in Europa en het Middellandse-Zeegebied* gebeurt met toestellen in de categorie Boeing 737 en Airbus A320 (en A321). Immers: de meeste vluchten op de grotere afstanden gebeuren juist wel met widebody vliegtuigen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laatst nog in een ATR42-320 gezeten op weg naar mijn vakantiebestemming. Dat lijkt nog het meeste op een vliegende stadsbus. Er waren bij de nooduitgang zelfs stoelen die "achteruit" vlogen.
Bordensteker
9 jaar geleden
Een extra laagdrempelige* kennismaking met de aanpak van vliegangst wordt ook dit jaar weer geboden tijdens het Nationaal Vliegangstweekend. http://www.aviodrome.nl/evenementen/vliegangstweekend-bij-aviodrome-2014 In 2014 gaat dat gebeuren in het weekend van 4 en 5 oktober in het Luchtvaartthemapark Aviodrome op het vliegveld Lelystad. * U betaalt namelijk alleen de toegang tot het Luchtvaartthemapark; de themadag zelf is gratis.
gvrox
9 jaar geleden
Hm, ineens een minnetje, bij mijn weten is mijn antwoord toch correct, dus als dat niet zo is zou ik graag willen weten wat er niet klopt.
tinus1969
9 jaar geleden
Ik vind overigens een toetsel met 3+3 stoelopstelling zoals een Boeing 737 geen 'klein' vliegtuig.
gvrox
9 jaar geleden
Niet klein, maar zeker niet ruim. Een cessna 172 is wel klein, en een A380 is echt groot, in beide meegevlogen.