is de luchtdruk op een vliegtuig op kruishoogte hoger of lager dan op de grond?

Op kruishoogte is de luchtdruk lager. Ik had beredeneerd dat de druk op de cabine en de vleugels dan ook lager is. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
16.7K

Het beste antwoord

Nee dat klopt niet.
Op de grond is de luchtdruk op een vliegtuig rond de 1040 mbar.
Op 10 km hoogte is dat nog maar 250 mbar.
Omdat je minder lucht boven je hebt drukt deze ook minder op je.
Maar omdat mensen niet zo goed tegen een lage luchtdruk kunnen wordt de passagiers cabine onder druk gezet door middel van een drukcabine.
Op kruishoogte is het drukverschil tussen de druk cabine en de buitenlucht rond de 500 mbar.
Dus is op kruishoogte de luchtdruk op het vliegtuig lager dan op de grond maar de druk op de drukcabine is groter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel. Als de druk op kruishoogte minder is op een vliegtuig, betekent dat dan ook dat een vliegtuig minder 'slijt' op die hoogte?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Slijtage heeft meer met mechanische belasting dan luchtdruk te maken. Hoe meer je iets beweegt hoe meer iets slijt.
Bordensteker
9 jaar geleden
Als een vliegtuig met drukcabine in de lucht is, bestaat er een flink drukverschil tussen de binnenkant van de drukcabine en de buitenkant.
Een vliegtuig verslijt daarom naar mate van het aantal keren dat de cabine “op druk wordt gezet”, en deze slijtage wordt dus veroorzaakt door het per vlucht ontstaan en daarna weer ophouden van een (lucht)drukverschil en dit wordt uitgedrukt in ‘flight cycles’. Daarnaast verslijt een vliegtuig doordat op de grond de vleugels globaal gezegd aan de romp van het vliegtuig hangen en in de lucht de romp juist zelf aan de vleugel hangt. Deze slijtage heeft eigenlijk niet met luchtdruk maar wel met belasting te maken, en wordt uitgedrukt in ‘flight hours’.
De vleugel is de balk waar de romp van het vliegende vliegtuig aan hangt, en die balk wordt aan de bovenzijde op mechanische drukkrachten belast en aan de onderzijde op trek. En tijdens vliegen in turbulente lucht varieert deze belasting ook nog eens sterk. De lagere luchtdruk op grote hoogte betekent dus niet dat het vliegtuig daar minder hard zou slijten.

Andere antwoorden (1)

Op kruishoogte is de luchtdruk buiten de drukcabine lager. Ongeveer pakweg een kwart van die op zeeniveau.
De luchtdruk in de drukcabine daarentegen wordt kunstmatig op een veel hogere druk dan buiten gehouden, pakweg driekwart van die op zeeniveau.
Anders gezegd, de druk binnen is bij een hoog vliegend vliegtuig globaal drie keer zo hoog als buiten.

De vleugels en de staartvlakken zijn platte dingen. Die hoeven niet onder “overdruk” te staan, en ze zijn er door die platte vorm niet eens geschikt voor.
Want als je een platte doos onder druk zet, dan wil die rond worden. Dat merk je goed als je een gewone magnetronmaaltijd opwarmt zonder er gaatjes in te prikken. dan gaat-ie eerst steeds meer rond staan totdat er ergens iets knapt. (Dit geldt niet voor een stoommaaltijd, want die hebben een overdrukventiel.)
Daarom moet een drukcabine in het algemeen een ronde vorm hebben. Met een vierkante doorsnede zou de constructie veel te zwaar gemaakt moeten worden.

Dus in de binnenkant van een vleugel en zo is de druk altijd dezelfde als buiten het vliegtuig.

Om te vliegen, in de lucht te blijven, is er wel een klein relatief drukverschil tussen de langsstromende lucht onder de vleugel en de langsstromende lucht boven de vleugel.
Dát kleine drukverschil (over een flink vleugeloppervlak) kun je alleen maar vasthouden door snel door de lucht te gaan. Dat geldt net zo als voor een waterskieër, die vanuit stilstand vertrekkend bij lage snelheid eerst korte tijd tot zijn romp en later tot zijn knieën in het water voortgesleept wordt totdat de ski’s voldoende snelheid hebben om steeds meer gewicht te dragen.
Bordensteker