Mag je je smartphone gebruiken in de vliegtuig met vliegtuigmodus?

Ik ga zondag op vakantie met de vliegtuig en is het toegelaten om je smartphone in vliegtuigmodus te gebruiken in de vliegtuig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (4)

Bij klm mag dat zeker, behalve tijdens het opstijgen en landen dan moet de smartphone zijn uitgeschakeld. Ik ga d'r vanuit dat het dus ook bij andere vliegtuigmaatschappijen mag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga met Turkish Airlines
Ja, daar is de vliegtuig modus ook voor, je telefoon mag op geen enkele wijze contact hebben met de "buitenwerled", dus 3G, wifi, je normale telefoon ontvangst e.d. moet allemaal uitstaan.
De vliegtuigmodus schakelt (als het goed is) al deze verbindingen dan uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag hem waarschijnlijk zelfs gewoon aanlaten, alhoewel er toch verzocht gaat worden om het in ieder geval uit te doen bij het opstijgen en landen. Maar een strikte regel is het niet, en ze zullen het dan ook niet gaan controleren.
Daarbij komt dat men is bang gemaakt over de sprookjes die de ronde doen dat een vliegtuig hierdoor zal neer kunnen storten. Als dit echt werkelijk het geval is dan zouden de vliegtuigmaatschappijen hier natuurlijk veel strikter op controleren, dus wees maar niet bang als je hem aanlaat staan.
In het verhaal van de NRC (zie bronnen) zie je ook dat er een verhaal in de ronde gaat dat een vliegtuig door het ontvangen van een SMS neergestort zou zijn. Echter is dit nooit bewezen, en toch zeer waarschijnlijk een broodje aap. Daarbij komt dat de techniek zo ver vooruit is dat het nu al helemaal niet meer zo gebeuren. Ze gebruiken hele andere signalen in het vliegtuig dan jouw mobiele signaal. Die storen niet (meer) met elkaar.
De meest waarschijnlijke verklaring voor het aan en uit doen van je mobiel is dat er bij oude vliegtuigen wat ruis in het radio contact kan voorkomen. Dat is natuurlijk wat vervelend voor de piloot want dan zou het kunnen zijn dat die de radiotoren wat minder goed hoort. Echter is dit bij de nieuwere vliegtuigen ook niet meer het geval.

Omdat men zich vaak (nog) niet veilig in een vliegtuig voelt, wat raar is aangezien het de meest veilige manier van reizen is, denkt men vaak dat een mobiele telefoon veel invloed zal hebben op een vliegtuig. Wees gerust, dat heeft die namelijk niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij sommige maatschappijen lopen de stewardessen rond en als ze zien dat je smartphone/tablet/e-reader aan staat, dan vragen ze of je 'm volledig uit wilt zetten totdat de lampjes 'fasten seatbelts' uit zijn, óók als je 'm al op vliegtuigmodus hebt staan en simpel alleen een boek aan het lezen bent. Ik heb dat meegemaakt bij Transavia, Turkish Airlines, United en Egyptair. US Airways, KLM, Air France, Malaysia Airlines, en AirAsia vroegen alleen of ik de vliegtuigmodus aan had staan en bij een bevestigend antwoord was dat oké.
Ze vragen je je telefoon oo vluegtuigmodus te zetten of uit te schakelen omdat ze dan sneller verbinding kunnen maken met gpsstraling of zo iets. Ik ben er een keer op aan gesproken en toen hebben ze me dat verteld; ivm sneller 'verbinding' maken van het vliegtuig. Vliegtuigmodus is meestal genoeg, anders vragen de stewardessen vriendelijk je mobiele apparatuur tijdelijk uit te schakelen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik lees nu dat dat geen invloed heeft! Je zou dit artikel kunnen lezen.