Hoe kan een gevechtsvliegtuig zijwaarts vliegen?

Ik weet dat het iets met g-krachten te maken heeft, maar ik weet niet hoe die werken.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Eerst een vliegtuig dat rechtuit vliegt.
De kracht die de vleugel opwekt gebruik je om niet te vallen, en de piloot zit met zijn normale gewicht rechtop in zijn stoel.

Als je het vliegtuig nu schuin houdt, en een beetje aan de stuurknuppel trekt, dan wekt de vleugel een kracht op die ten eerste nog steeds voorkomt dat je valt, maar de kracht staat zelf schuin en trekt het vliegtuig daardoor tegelijk ook opzij. Er is geen zwaartekracht of zo die terugtrekt de andere kant op, dus het vliegtuig zal opzij beginnen te bewegen, en de vlieger zit iets zwaarder in zijn nu scheefhangende stoel ( hij hangt net zo scheef als zijn stoel, net als een fietser die de bocht om gaat) waardoor hij schijnbaar iets zwaarder weegt, en dat noemen we dan ‘G trekken’.

Als het vliegtuig echt helemáál op zijn kant hangt, kan het maximaal kort de bocht omgaan, maar daarbij begint het dan tegelijk wel naar beneden te vallen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Misschien bedoel je héél iets anders, maar dan hoor ik het wel.
Bordensteker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
De min-gever weet dan vast wel een beter antwoord?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ongemotiveerde min. Van mij een C+
Een vraag die meer vragen oproept.
Je kan op twee manieren zijwaarts vliegen.
Met een slip turn of door thrust vectoring.
Een slip turn doe je met je stuurvlakken in de link wordt het simpel in een simulator uitgelegd.
Met thrust vectoring doe je bijna hetzelfde maar dan gebruik je verstelbare motoruitlaten.
Op deze manieren kan je vliegtuig de ene kant opgaan terwijl je neus een andere kant opwijst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Daar dacht ik eerst ook aan, want de hoofdvraag wijst in die richting, maar de nadere uitleg "met G-krachten" kon ik daar niet in verband brengen. Bij beide bewegingen zit je namelijk enigszins scheef maar wel zonder bijzondere G-krachten in je stoel. Ik heb zo op een zeer thermiekrijke dag eens de ene na de andere passagier (van een luchtvaartvereniging) mee omhoog genomen in een ASK-13 zweefvliegtuig. Na een minuut of acht thermieken moest je dan weer naar beneden, en vanwege de warmte ging ik dan (na uitleg aan de passagier) om de hoogte weer kwijt te raken slippend naar beneden, en nog steeds slippend vanaf 300 m het hele circuit af, en pas bij de landing rechtleggen, zuiver omdat het erg warm was en je zo de hele daling flink ventilatie had door de schuifruitjes in de cockpitkap.
Werkt niet in een simulator : ) het scheefhangen wel, maar de rest niet.
Bordensteker
9 jaar geleden
Wat ik net beschreef noemt men echter geen slip turn (na vijftig jaar echte luchtvaart een nieuwe term voor mij), maar een sideslip en soms forward slip. En in de bocht heet het een slippende bocht, je slipt en draait naar de lage vleugel. Wat de man in die (pc-)simulator demonstreert noemt men in Nederland een schuivende bocht (skidding turn), en het nut in een luchtgevecht lijkt me dat je je vaste mitrailleur zo sneller zijwaarts kunt richten. En je kunt zo ineens afremmen, maar dat doe je meestal gewoon met een sideslip rechtuit.
Een sideslip heet zo omdat het vliegtuig scheef gelegd wordt en dan dus beweegt schuin in de richting waarin nu de lage vleugeltip wijst, maar bij een normale sideslip verander je de richting van de beweging niet. Het is dus niet echt "opzij bewegen", maar het vliegtuig met één vleugel schuin naar voren en naar beneden leggen terwijl je nu scheef aangeblazen wordt maar wel rechtuit blijft gaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je helemaal gelijk in.
Ik ging voor het beantwoorden van de hoofdvraag over het zijwaarts vliegen.
Het zijn twee manieren die ik ken om je kist de ene kant op te laten vliegen terwijl je neus en dus je wapens ergens anders op gericht zijn.