is er een drug dat legaal is om te vervoeren per vliegtuig?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alcohol, cafeïne, nicotine, NMT, nootmuskaat, kava, kratom... en nog veel meer. Houd er wel rekening mee dat veel organische stoffen niet mee mogen. Dat is dus nog niet zozeer vanwege de effecten van het product, als wel ter bescherming van de inheemse flora en fauna.
tinus1969
9 jaar geleden
Dit is eigenlijk een verkeerde vraag. Als je een bepaalde stof mag bezitten, dan mag je die ook vervoeren, of dat nu per vliegtuig, boot, trein, of te voet is. Omgekeerd, als het bezit verboden is, dan is het vervoer (per vliegtuig of op een andere manier) dat ook.
gvrox
9 jaar geleden
Dat niet alleen tinus1969, het gaat er ook nog om of het toegestaan is om het in te voeren in een land. (of uit te voeren maar dat is minder vaak een probleem denk ik). Ik kan legaal een appel bezitten en legaal vervoeren in een vliegtuig naar Australie, maar ik mag het daar niet invoeren.

Antwoorden (2)

Ja, alcohol en tabak, Alcohol wordt zelfs onder de noemer harddrugs geschaard.
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Ook zijn er speciale geneesmiddelen die onder de drugswet vallen en op doktersvoorschrift meegenomen mogen worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik las toevallig net vandaag een krantenartikel waaruit bleek dat soms een gewone doktersverklaring niet genoeg is voor een flink aantal landen. En dat ging om Ritalin, dat toch redelijk vaak gebruikt wordt.
tinus1969
9 jaar geleden
Ritalin valt onder de opiumwet; meenemen is legaal mits je een officiële verklaring hebt van farmatec (artsenverklaringis niet genoeg). Hiervoor zijn verplichte formulieren:
http://www.farmatec.nl/geneesmiddelen/opiaten/geneesmiddelenmeeopreis/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aanvulling: alleen die getekende doktersverklaring door Farmatec is in bijna alle gevallen niet genoeg. Vaak moet je ook een apostille halen bij de rechtbank (20 euro) of eist het land waar je heen gaat extra aanvraag via formulieren van hun site en een bezoek aan de ambassade. Ik ga naar Taiwan deze zomer en ik heb medicijnen van de opiumlijst bij me, ik moet behalve Farmatec, ook een formulier van de Taiwanese ambassade invullen, ik moet naar hun ambassade gaan in persoon, 11 euro betalen en vier dagen later krijg ik hun toestemmingsformulier (dus dan moet ik weer naar de ambassade).
Bepaalde medicijnen vallen ook onder de catagorie "drugs" zoals adhd medicijnen, en deze mag je meenemen.
Wel heb je dan een medicijnpaspoort nodig.