Niet opdagen voor vlucht? Ik niet komen en kan mn vriendin wel gewoon vliegen?

Een vriendin en ik gaan samen werken in Salou van de zomer. We hebben samen vliegtickets gekocht. Ik kan echter niet, maar zij moet persé op die datum weg gaan. Is het mogelijk dat ik gewoon niet kom opdagen voor die datum en zij wel gewoon kan gaan zonder moeilijkheden?? Niet dat zij straks wordt geweigerd omdat ik er niet ben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt ook eens kijken naar de mogelijkheden om de datum te wijzigen of het ticket te annuleren. Je kunt alleen jouw ticket veranderen of annuleren volgens de regels van de luchtvaartmaatschappij. Deze regels vindt je in de algemene voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij. Het kan verschillen per vliegmaatschappij, bekijk dus de voorwaarden van de betreffende boeking.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je niet kan wijzigen of veranderen. Dan kan je in ieder geval je luchtvaarttaxen terug vorderen. Dit is zeker bij vluchten naar Reus of Barcelona een groot deel van je ticketprijs. Kijk op de site van de maatschappij hoe je dat moet doen.

Het beste antwoord

Jullie hebben vliegtickets gekocht. Vliegtickets staan op naam, ze zijn niet overdraagbaar aan iemand anders. Dat betekent dat jullie nu allebei een eigen vliegticket hebben.

Dat die tickets samen zijn gekocht, is niet van belang. Wie ze heeft betaald, is ook niet van belang. Ieder heeft een eigen ticket, dat is het enige dat telt.

Als jij niet komt opdagen, is er geen hond die daar naar kraait. Jouw vriendin checkt gewoon in met haar eigen ticket dat op haar naam staat. Ze kan dan gewoon vliegen.

Dit geldt natuurlijk alleen als ze wettelijk gezien zelfstandig mag reizen - dus als ze geen kind is en niet onder voogdij of curatele staat.

9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (2)

Ja, zij kan gewoon gaan.
Als jij tickets koopt voor een hele familie en je komt met maar 1 iemand dan kan je nog steeds het vliegtuig in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In principe zijn er gewoon 2 stoelen geboekt en betaald op deze vlucht. Het maakt daarbij niet uit of deze in een boeking zijn geboekt of ieder apart, per stoel gaat er 1 persoon mee.
Ook bij inchecken op de luchthaven en bij het aan boord gaan telt iedere ticket voor zich. Ieder krijgt dan ook zijn/haar eigen ticket met het stoelnummer.

Komt nu een van de personen die mede geboekt heeft te laat of helemaal niet, dan vertrekt het vliegtuig gewoon zonder die persoon. Geen problemen. De andere persoon vertrekt dan gewoon volgens plan.

Het niet gebruikte ticket kun je eventueel om laten boeken naar een andere vlucht op een later tijdstip of een latere datum, als er dan plaats is. Je kan ook proberen om het niet gebruikte ticket te laten restitueren, maar dan moet je dat ruim van te voren bespreken met de verkopende reisorganisatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Melden is wellicht wel zo netjes, dan wordt je in elk geval niet omgeroepen etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus dat die leeggekomen stoel eventueel nog aan iemand anders verkocht kan worden.
Bordensteker
9 jaar geleden
Als jij als klant mij als luchtvaartmaatschappij met een voor jou en niemand anders vrijgehouden lege stoel laat vertrekken, zou ik zeggen: bedankt voor de klandizie, maar ik zing geen twee liedjes voor één cent. Dus als je nog eens aan komt zetten met je mooie verlopen ticket, dan verkoop ik je opnieuw een stoel voor een nieuwe reisdatum. Voor nieuw geld. Het is geen treinkaartje!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Jan Last, je wordt alleen omgeroepen op het vliegveld als je ook hebt ingecheckt. Zolang je niet incheckt op een vlucht sta je ook niet op de passagierslijst. @Beer56, omboeken van een ticket (of restitutie) kan alleen maar als je in een bepaalde klasse je ticket hebt geboekt. Dn heb ik het niet over economy of bussiness maar de Q/E etc boekingscode van het ticket. De goedkoopste tickets zijn nl. niet om te boeken en worden niet vergoed bij annulering. Kijk hiervoor in de voorwaarden die bij het ticket zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarom staat er ook 'eventueel' bij in die alinea.... ik kan niet weten wat voor soort ticket de vraagsteller geboekt heeft en bij wie.