Zouden (stapel)bedden in een vliegtuig meer ruimte innemen dan stoelen?

Ik vraag me vaak af waarom er geen stapelbedden zijn in een vliegtuig. Is dat omdat het meer ruimte inneemt dan stoelen? Zouden bedden altijd meer ruimte innemen dan stoelen, of kan het ook evenveel/minder ruimte zijn?

Als het niet veel scheelt: waarom doen ze dit dan niet? Of voor een deel van het vliegtuig? Is toch veel comfortabeler op lange vluchten?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik bedoel niet dat je in de business klasse of 1e klasse soms stoelen hebt die je naar achter kunt klappen om zo (half) te liggen. Ik bedoel echt bedden waarop je horizontaal kunt liggen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
ronron1212
9 jaar geleden
Wil jij dat de hele weg liggen? ja dat neemt meer ruimte in beslag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar die zijn er wel.
http://www.youtube.com/watch?v=C7MOxqG7Vnw

Antwoorden (2)

Ja, dat neemt meer plaats in, maar dat is niet het enige nadeel: je komt veel minder gemakkelijk in en uit je (lig)plaats, het is niet comfortabel voor de hele vlucht, je kunt niet je maaltijd eten, en tijdens opstijgen en landing moet je eigenlijk rechtop zitten met een stoelriem aan. Als je ligt dan zou je onder de riem doorschieten als er iets misgaat.
gvrox
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Overigens schijnt achtertuit zitten eigenlijk beter (veiliger) te zijn dan vooruit zitten.
Zoals ronron1212 al aangeeft denk ik dat je hier een denkfout maakt. Je vergelijkt de ruimte van stapelbedden met stoelen. In dat opzicht zou het misschien niet veel uitmaken qua ruimte. Maar wat je vergeet is dat mensen graag ook willen kunnen zitten. Je hebt dus per persoon 1 stoel en 1 bed nodig ipv alleen 1 stoel waardoor de ruimte 2x zo groot moet worden.
Enkele bedden heeft ook weinig zin. Vliegtuigen worden op verschillende vluchten ingezet. Bij een reis van 20 uur zal waarschijnlijk iedereen willen kunnen slapen. Hoe ga je dan bepalen wie dit wel en niet mag?
Hetzelfde vliegtuig zal waarschijnlijk ook wel eens voor kortere vluchten ingezet worden waardoor enkele mensen willen slapen en anderen niet of zelfs niemand wilt slapen in dit geval ben je ruimte kwijt wat veel geld kost.
Ook worden de kaartjes fors duurder met zo'n upgrade waardoor het voor de gemiddelde persoon niet meer te betalen is.