Is het mogenlijk om een vliegtuigcrash te overleven door te springen?

Stel dat het vliegtuig waar je inzit neerstort en vlak voor dat hij de grond raakt spring je. Je bent dan in de lucht als bij neerstort en komt pas weer op de grond na de ergste schok. Zou dit mogelijk zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is (bijna) onmogelijk, een vliegtuig zal met een aantal honderd km/u naar beneden komen.
Het moment dat je moet springen is voor ons mensen niet te timen. Mocht dit je wel lukken... Het lijkt misschien een oplossing omdat je het gevoel hebt dat je in het vliegtuig staat. Maar feit is dat je even snel valt dan het vliegtuig. Als je springt net voor het vliegtuig de grond raakt, dan zal je effect nihil zijn, omdat je dan nog steeds een grote neerwaartse snelheid hebt, al lijkt dit niet zo omdat je zelf het idee hebt dat je stil staat. Stel dat dit alles wel zou lukken, zou je toch snel in de lucht het dak van de romp af moeten halen, anders zal je zelf wel gered zijn, maar zal je nog komen te overlijden door het dak wat op je snufferd valt... Dus al met al, niet mogelijk.
paulus811
10 jaar geleden
Waarom geef je dit niet als antwoord? Daar gaat je puntje ;-)
paulus811
10 jaar geleden
Sorry, niks gezegd. Zie dat je het ook als antwoord hebt staan.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Leuke vraag, ik heb me dit ook altijd af gevraagd. Maar ik ga er van uit, dat als je met vliegtuig naar beneden donderd, dat je al tegen het dak aan geduwd zit, dus springen lijkt me onmogelijk.

Het beste antwoord

In theorie zou dit kunnen, maar ook natuurkundig wordt het zeer moeilijk.

Wat je in tekenfilms wel eens ziet is dat figuren vlak voor het neerstorten een stap opzij doen en dan gewoon weglopen. Fysisch heeft dit het volgende probleem. Als je in een vliegtuig zit wat neerstort, heb je dezelfde neerwaartse snelheid als het vliegtuig. Valt deze met 500 km/h naar de grond, doe jij dat ook (dit is sneller dan met een vrije val!). Op het moment dat je heel hard afzet, kan je wel iets van die snelheid compenseren, maar dan moet je denken aan 10 tot 15 km/h wat je compenseert. Dus je knalt nog steeds met zo'n 480 km/h (uit het voorbeeld) op de grond. De kreukelzone die het vliegtuig heeft, heb jij niet, dus die energie moet je zelf gaan verdelen over je lichaam. Meestal doe je dat door al je botten te breken en vervolgens te overlijden.

Als het vliegtuig heel laag langs de grond gaat met een voorwaartse snelheid van zo'n 200 a 300 km/h heb je (bijna) geen last van de neerwaartse snelheid, maar dit komt overeen alsof je op de snelweg met de auto rijdt met 200 km/h en vervolgens uit stapt. Ook niet ideaal.

De ontploffing, brand, rondvliegend ijzer, etc kan je zeker vermijden als je vlak van tevoren springt, maar er komen wel nieuwe uitdagingen om de hoek kijken. Vliegen is de veiligste vorm van vervoer (op de lift na), maar als er iets gebeurd, is het meestal niet je geluksdag geweest. Echter, er zijn vele mensen die een crash hebben overleefd, dus het is niet automatisch je dood (de meeste hebben het overleefd omdat ze de riem nog omhadden en vervolgens snel genoeg het toestel konden verlaten (dit even uit het hoofd)).
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook deze punten komen er zeker bij kijken! +1
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (4)

Dit is (bijna) onmogelijk, een vliegtuig zal met een aantal honderd km/u naar beneden komen.
Het moment dat je moet springen is voor ons mensen niet te timen.

Mocht dit je wel lukken… Het lijkt misschien een oplossing omdat je het gevoel hebt dat je in het vliegtuig staat. Maar feit is dat je even snel valt dan het vliegtuig. Als je springt net voor het vliegtuig de grond raakt, dan zal je effect nihil zijn, omdat je dan nog steeds een grote neerwaartse snelheid hebt, al lijkt dit niet zo omdat je zelf het idee hebt dat je stil staat.

Stel dat dit alles wel zou lukken, zou je toch snel in de lucht het dak van de romp af moeten halen, anders zal je zelf wel gered zijn, maar zal je nog komen te overlijden door het dak wat op je snufferd valt…

Dus al met al, niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
Goed antwoord :D
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
't is geen vliegtuig, maar de natuurkunde is hetzelfde:
De Mythbusters hebben dit truukje ooit eens geprobeert met een lift. En inderdaad: Buster legde het loodje; Busted ! http://www.discovery.com/tv-shows/mythbusters/videos/elevator-of-death-minimyth.htm
Thecis
10 jaar geleden
Ik ken de aflevering ja. Basis is hetzelfde en de lift haal bijlange na de snelheid van het vliegtuig niet.
Maar is zeker wel een leuke aflevering met die springveer :-D
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad een hele leuke aflevering!!
(Al heb ik dit soort kennis door mijn opleiding skydiven/parachute springen)
Ja , ik weet iedereen zegt nee ! In theorie ja . Daarop is ook het princiep van de schiet stoel gebaseerd . Voor een of twee personen in een straal jager werkt dat . Ook omdat het neerstorten daarin vele male groter is wordt het rendabel om dat in te bouwen . In een passagier vliegtuig is het met zoveel inzittende een onmogelijke grote ( zware ) investering . Daarbij je moet echt bestand zijn tegen enorme G krachten en bij voorbaat in een enorm harnas zitten ( dat zit in de stoel ) . Ja dan blijft over onder iedere vliegtuig stoel een parachute in de begin tijd werd dat idee nog wel serieus overwogen . Maar het vliegtuig valt sneller en het wordt dringen bij de deur :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
Met alle respect, maar de schietstoel is daar weliswaar op gebasseerd, maar daar zit dus wel nagenoeg een raketmotor onder. Dus als persoon zelf op het laatst afzetten, kan je nooit de te leveren kracht geven om de neerwaartse snelheid te compenseren.
Dus ook in theorie is dit nog steeds niet mogelijk. Op het moment dat je hulpmiddelen gaat gebruiken, tja, dan is het een ander verhaal.
Er zijn vele hulpmiddelen zoals inderdaad een schietstoel, een parachute (die je ook bij een schietstoel nodig hebt) of heel veel schuim (zodat je vliegtuig het schuim als kreukelzone kan gebruiken). Maar bottomline is dat je jezelf niet kan beschermen met een vliegtuigcrash door simpelweg te springen...
tinus1969
10 jaar geleden
Een schietstoel werkt alleen, omdat er ene parachute in zit, die ervoor zorgt dat de piloot na het verlaten van het vliegtuig ook genoeg afremt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een schietstoel werkt omdat daar een straalmotor onder zit...
Die kracht kunnen wij als mens niet genereren met onze benen.. Nee dus, ook niet in Theorie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@tinus, dat heb je fout. Het werkt door de **combi** van omhoog geschoten worden en door de parachute zachtjes landen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het enige doel van een schietstoel is dat die er voor zorgt dat je bij het "uitstappen" niet geraakt wordt door de staart van het vliegtuig.
Of de vleugel als het toestel snel rond draait.
Om met een veilige snelheid aan de grond te komen heb je dan een parachute.
Dit zou theoretisch wel moeten kunnen. Want stel dat je op het laatste moment een kans ziet om te springen, zou je dit moeten kunnen overleven. Dit hangt natuurlijk wel af van waar je op belandt. Als je in de bergen terecht komt is de kans namelijk aanzienlijk kleiner om te overleven dan als je in weiland of oceaan terecht komt. Natuurlijk gaat het daarna wel om bijvoorbeeld gevonden worden om het te overleven. Je kunt de klap zelf namelijk wel overleven, maar als je daardoor zwaar gewond raakt heb je hulp nodig om er weer boven op te komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Zal niet lukken op deze manier. Denk maar aan een niet opengaande parachute!
Thecis
10 jaar geleden
De klap die je maakt, zal toch wel het grootste struikelblok zijn...
Zwaar gewond zijn, is nog wel je "best scenario"...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een onzin, zie mijn uitleg eerder. Een vliegtuig wat neerstort zal dit doen met een minimale snelheid van ong. 80 meter per seconde (is ong. 288 KM/U). Een mens kan een klap van ong. 50 KM/U (13.8 meter per seconde) en dat is al erg hard voor ons lichaam. Dit zal dan betekenen dat je met een snelheid van 66 meter per seconde (237 KM/U) moet springen, en dan een kans hebt op overleven. Ik kan je verzekeren dat wij als mens deze sprongen niet kunnen maken. Deze kracht hebben wij gewoon simpelweg bij lange na niet! gewoon echt ONMOGELIJK!! (Ook theoretisch dus!!)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Ivana; Zelf met een parachute wat zich niet open vouwt valt je een stuk zachter dan in een vliegtuig.
Nee, je zou het dan niet overleven.

De Mythbusters hebben ooit een soortgelijk experiment uitgevoerd, maar dan met een neerstortende lift. Daar kwam uit dat het springen net op het moment voor impact niet uitmaakt voor je overlevingskansen, daar jouw springkracht je maar met 3 tot 5 km per uur omhoog laat gaan terwijl de lift, of vliegtuig in jouw geval, met een veel grotere snelheid neerkomt en dat dus de krachten niet opheft. Dat was hun lezing na het experiment.