Hoe ontcijfer je wat METAR is?

Piloten gebruiken dit voor het weer en de wind enz.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K
SimonV
10 jaar geleden
Hier staan alle afkortingen verklaard: http://nl.wikipedia.org/wiki/METAR

Het beste antwoord

METAR staat voor Meteorological Aerodrome Report. Het is een weerrapport over de actuele weerssituatie dat routinematig wordt opgesteld door de meteodienst op een vliegveld. Het weerrapport wordt in METAR-code verstrekt aan luchtvarenden. Weerwaarnemingen in METAR-code hebben een vierletterige plaatsindicator volgens de standaarden van de ICAO en de WMO.

Neem nu de Metar van vandaag voor Brussel

EBBR 201120Z 18012KT 140V210 CAVOK 18/03 Q1013 NOSIG

EBBR isthe identificatie van de plaats waar de METAR werd opgesteld:
AirportBrussels Airport, Belgium (EBBR)

201120z is de datum van het rapport, de 20 ste om 11u20 UTC

18012KT gaat over de wind, hij komt van 180° (het zuiden dus) en heeft een kracht van 12 knopen

140VK210 gaat ook over de wind en verteld ons dat de windrichting variabel schommelt van 140 tot 210°

CAVOK zegt iets over de zichtbaarheid: Ceiling And Visibility OK

18/03 gaat over de temperatuur, het is 18° C en het dauwpunt is 3°C

Q1013 is de luchtdruk; hier 1013 hPa

NoSIG wil zeggen dat er geen uitzonderlijke zaken te melden zijn (kans op scheerwind, ...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartstikke bedankt snap er nu meer van! Wil later namelijk luchtverkeersleider worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
tijd aanduiding gaat over het algemeen niet in UTC maar Zulu
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat staat er ook, 1120Z, dus 11u20 zoeloe maar dat is hier evengoed 11u20 UTC of vergis ik me?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Z staat hier voor "zero meridian time zone". En dat is dan weer Greenwich Mean Time die weer bijna hetzelfde is als UTC.

Andere antwoorden (1)

Dan moet je leren wat de afkortingen betekenen, en ook Engels spreken, want in de luchtvaart wordt alles in het Engels afgehandeld.
Voorbeelden:
TEMPO Temporary changes expected (between 2 digit beginning hour and 2 digit ending hour)
TKOF Takeoff
V Varies (wind direction and RVR)
VC Vicinity
VRB Variable wind direction when speed is less than or equal to 6 knots
VV Vertical Visibility (Indefinite Ceiling)
WS Wind shear (In TAFs, low level and not associated with convective activity)
escape