Waarom moeten vliegtuigen met hun neus in de wind bij storm?

In een artikel op nu.nl over de verwachtte storm van morgen las ik het volgende: 'Op Schiphol zijn, zoals altijd als er storm op komst is, extra controles gedaan of alles wel goed vast zit. Vliegtuigen zijn met hun neus in de wind gezet'.

Misschien een domme vraag, maar waarom is dat laatste precies? Kunnen ze slechter tegen storm als ze de andere kant op staan en waarom dan? Ze moeten toch ook met wind mee kunnen vliegen dus waarom kunnen ze niet zo staan dat hun staart in de wind is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Een vliegtuig is zo gebouwd dat het zich vanzelf met de neus in de wind wil richten.
Denk even aan de pijltjes van een dartboard. Als je zo’n pijltje vanaf een balkon in een willekeurige stand naar beneden laat vallen (op een grasperk), dan zal het pijltje al na enkele meters vallen vanzelf de punt naar beneden richten, en zich in die stand stabiliseren; na enkele slingeringen zal de punt stabiel in de valrichting gaan wijzen. Dat komt door het relatief zware voorste gedeelte en de licht staart, maar vooral door de staartvinnen: grote oppervlakken achteraan die door de langsstromende lucht als een windvaan gericht worden, met name zolang het pijltje nog niet in de ideale stand aan het vallen is.
Een vliegtuig is dan weer wel niet zo extreem gebouwd met alle gewicht vooraan, maar het heeft toch wel degelijk de sterke neiging om zich in harde wind die niet recht van voren komt, zo te richten dat de romp wél als een windvaan met zijn neus in de wind gaat draaien. Als het zeer hard gaat waaien en het vliegtuig staat met zijn staart nog niet goed van de wind vandaan, dan zal de wind de staart voortdurend een andere kant op proberen te blazen. De staartvlakken en vleugels en vooral de roeren zijn gemaakt om goed tegen zeer harde wind te kunnen maar dan moet die net als bij het vliegen wel mooi van voren komen. Anders kunnen de roeren in de wind gaan klapperen en serieus beschadigd of zelfs afgerukt worden, nog afgezien van het feit dat een vliegtuig dat uiteindelijk toch met zijn neuswiel over het platform gaat stuiteren tijdens het in de wind draaien, uiteraard zelf schade kan oplopen en andere zaken kan beschadigen.

Overigens kan een vliegtuig ook wel met de wind mee starten, tenminste, als het een zwak of matig windje is, maar dan moet het al rijdend éérst snelheid gaan vermeerderen tot het even hard rijdt als de wind blaast, en daarna nog een hele tijd snelheid blijven vergroten tot het bijvoorbeeld 250 km per uur sneller rijdt dan de wind waait, en dán kan het de lucht in gaan. Want op dat moment komt de wind bij het vliegtuig tóch met 250 km/h tegen de voorruiten aan. Omdat dit een veel langere startaanloop nodig maakt, wordt het zoveel mogelijk vermeden om met rugwind te starten! Vogels starten daarom ook eigenlijk nooit met de wind mee (dan waait hun verendek ongecontroleerd omhoog zelfs), maar altijd tegen de wind in. Landen idem.
Bordensteker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een vliegtuig is zo ontworpen dat de wind van voren de minste weerstand heeft en dat de krachten het beste opgevangen kunnen worden.

Dat is namelijk ook de richting waarbij een vlucht de "vlieg"-wind vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze kunnen in zoverre met de wind meevliegen dat de wind en het vliegtuig in dezelfde richting gaan.
Maar een vliegtuig moet zó snel vliegen dat hij altijd "tegenwind" heeft.
Wind die vanaf de staart naar de vleugels waait, daar is een vliegtuig niet op gebouwd.
10 jaar geleden
Een. Vliegtuig is het meest stabiel als hij de wind van voren heeft. Daar is hij voor gemaakt. Een vliegtuig heeft altijd de wind van voren omdat hij sneller vliegt dan dat de wind gaat. Tegen zijwind is hij vanwege de enorme vleugels niet bestand. Die kunnen het vliegtuig laten kantelen. Ook als hij blogt heeft hij zijwind, maar die is van weinig invloed omdat de windsnelheid van voren vanwege de snelheid veel groter is.
Het enige theoretische nadeel van tegen de wind in parkeren is dat het vliegtuig daardoor kan gaan vliegen. Immers, cat. is de bedoeling van een vliegtuig. Maar aangezien hij geparkeerd staat met ingetrokken flaps, dan moet het wel heel erg hard gaan waaien. En zo hard waait het in Nederland gelukkig niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om schade aan het toestel en de omgeving te voorkomen.
Doordat de staart veel wind vangt zal een geparkeerd toestel zich gedragen als een windvaan. Hij zal zijn neus in de wind willen draaien en als het hard genoeg waait helpen wielblokken niet meer.
Het nadeel van het met de neus in de wind parkeren is dat het toestel op wil stijgen omdat de vleugels dan draagkracht gaan leveren.
Daarom worden bij geparkeerde vliegtuigen in een storm dan ook de brandstoftanks helemaal vol gegooid.
Het toestel in de link heeft geen motoren meer en is heel veel lichter dan normaal maar je krijgt een goed idee wat een toestel doet als het hard waait.
Misschien wel leuk als windvaan als je tuin groot genoeg is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessant filmpje! Bedankt!