Kun je een vliegtuig motor op waterstof laten draaien?

Ik zit telkens te kijken of waterstof (HHO) wel een geschrikte brandstof is. Ik weet dat kerosine 2x zo sterk is tijdens de ontploffing, maar wat als we vier van die burners erin zetteN?

Toegevoegd na 8 uur:
Ik wil met de motor de lucht in. Als de fossiele brandstoffen op zijn, kunnen we misschien waterstof maken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat bedoel je met burners ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die dingen die de olie laat ontploffen

Het beste antwoord

Dit is zeker mogelijk.

Er bestaan al kleine vliegtuigen die op waterstof vliegen, en airbus wil zelfs een groot toestel ontwikkelen die op waterstof kan vliegen.
zie: http://www.nuzakelijk.nl/duurzaam/2878183/airbus-wil-waterstof-vliegen.html

Boeing heeft al een vliegtuig laten vliegen op waterstof:
http://www.nu.nl/algemeen/1509955/boeing-laat-vliegtuig-op-waterstof-vliegen.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Brandstoftanks moeten licht zijn. En waterstof is een gas en erg licht dat onder hoge druk samengeperst moet worden in zware cilinders, dat moet allemaal mee de lucht in. Erg inefficiënt. Nee dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij vraagt of een vliegtuigmotor erop draait, en niet of je de lucht ermee in wilt...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
j4.... Dat lijkt me ander logisch, als er geen toepassing voor is maak je het überhaupt niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@vdijken Kerosine heeft een kracht van 4.1 MJ en Waterstof 2.3 MJ per mol H2. Dat betekent dus dat kerosine sterker is, maar er zitten ongeveer 2 buners in een turbofan. Als je dus 4 burners in een zo'n motor stopt is waterstof Sterker dan kerosine. En als het gas licht is. Is dat toch alleen maar handiger, dan heb je tenminste geen lange start nodig!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@huqopro: Als het een gas is kun je er weinig van meenemen. Dat het licht is maakt niet uit om een beetje volume mee te nemen om ook een eindje te vliegen moet het onder hoge druk in zware cilinders worden meegenomen. En daar zijn veel van nodig. En dat drukt de prestaties van een vliegtuig enorm. Je moet niet alleen naar de energieopbrengst kijken maar ook naar het feit dat het vliegtuig veel zwaarder wordt met al die cilinders. En denk eens hoe onhandig dat is met tanken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als je het vloeibaar maakt? Dus afkoelen (-100 C) en onderdruk zetten (700 Bar)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Net zoals olie?