Doet een piloot tijdens het opstijgen of vliegen of dalen ook iets met ze,n voeten bedienen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Het is een beetje afhankelijk van het type toestel, maar vrijwel alle toestellen beschikken nog wel over roerpedalen.

De roerpedalen worden, zoals hiervoor ook is uitgelegd gebruikt om het roer te bedienen, dat is het beweegbare deel van de staart dat vaak verticaal is, het is qua werking een beetje te vergelijken met het roer van een schip.

Als je alleen je roerpedalen zou gebruiken zou je niet zo heel ver komen omdat je daarmee alleen een beweging in het horizontale vlak maakt, zoals je dat bij een schip op rustig water ook zou kunnen doen.

Bij vliegtuigen wordt bij het maken van een bocht vaak gesproken over een zogenoemde 'coordinated turn' oftewel een gecoördineerde bocht. Die manier van bochten maken is een combinatie van gebruik van de rolbeweging (dus dat je ene vleugel omlaag gaat en de andere omhoog) en de gierbeweging (dat je de roeren gebruikt en dus in het horizontale vlak beweegt).

Bij zo'n gecoördineerde bocht is het ook nog van belang om (een beetje) te compenseren voor het verlies aan lift dat je creëert door de rolbeweging, daardoor zal de stuurknuppel een klein beetje achteruit moeten tijdens zo'n bocht.

Het klinkt dus heel ingewikkeld, maar omdat je je in 3 dimensies voortbeweegt is het zo onlogisch nog niet.

Toegevoegd na 4 minuten:
P.S. Wat ik vergeten ben is dat naast bij het gebruik van de automatische piloot het ook nog zo is bij bepaalde toestellen (bijvoorbeeld bepaalde gevechstvliegtuigen) dat de roerpedalen er wel inzitten en dat ze bijvoorbeeld alleen gebruikt worden bij bepaalde manoeuvres, maar over het algemeen niet. Het zogenoemde fly-by-wire systeem dat door de computer bestuurd wordt zorgt bij dergelijke toestellen vaak automatisch voor aanvullende roerbewegingen, bij bijvoorbeeld de landing kan het dan wel weer zijn dat de piloot alsnog de pedalen gebruikt voor kleine correcties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Jazeker!
In de cockpit bestuurt de piloot het vliegtuig met de stuurknuppel en voetpedalen. Wordt de stuurknuppel zijwaarts bewogen, dan maakt het vliegtuig een rolbeweging. Als de stuurknuppel naar achter wordt getrokken stijgt je op, en als je hem naar voren duwt daal je. Met de peda­len, die het roer op de staart bewe­gen, maak je bochten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ie niet op de automatische piloot vliegt wel.
Hij bedient daar de roervlakken mee.
AWM