Nee zoals hierboven aangegeven kan dat niet.
Maar een piloot is in de basis verplicht de opdrachten van de verkeersleiding op te volgen. Als je te hard gaat kan het zijn dat je inloopt op je voorganger en dat wil je niet. Hij zal naast iets aan zijn werkgever uit te leggen te hebben ook die luchtvaart autoriteiten aan zijn deur kunnen evrwachten.
Ook hoogte wordt opgegeven. maar als de wind ongunstig is vraagt men vaak wel toestemming voor een hoogte wijziging.

De lucht is een enorm web van wegen. maar dan ook nog eens driedemensionaal.
Wat betreft hoogte maak men verschil tussen west en oost vliegend verkeer. Rekenend vanaf 0 tot 180 op de kompas. West is Meen ik even hoogtes 1000-2000 30000 32000 en oost is oneven 31000-33000 etc. Zo kan je nooit tegen elkaar aanvliegen.

Omdat het enorm druk is en alleen een verkeersleider weet waar iedereen zit bepaald hij je hoogte en snelheid. Verzoeken kan men altijd. En in nood zal men bepaalde delen voor je vrij houden.
En zoals Cry beweert dat je ook zelf je landingsbaan mag bepalen is ook onzin. De gekozen landingsbaan die open is hangt af van windrichting, geluidsnormen, drukte etc etc Een piloot kan niet zomaar zelf even wat besluiten mede ook omdat elke landingsbaan ook nog eens specifieke aanvliegroutes hebben die soms al 200 kilometer voor de landing beginnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet voor te hard vliegen, wel voor het niet opvolgen van commando's die hem worden gegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Commando's van wie dan? Ik dacht dat de gezagvoerder behoorlijk veel te zeggen heeft over zijn vlucht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van de luchtverkeersleiding. Die zeggen in welke baan hij moet gaan zitten en waar en wanneer hij moet landen en stijgen. Ook zal hij daar vaart moeten minderen, gok ik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de gezagvoerder harder wil vliegen dan de verkeersleiding zegt, en hij heeft daar een goede reden voor, dan zal hij dat doen en melden. Mocht de verkeersleiding dat niet kunnen accepteren en de piloot wil nog steeds harder, dan kan hij een noodsituatie er van maken en dan mag hij doen wat hij maar wil. Als hij geen goede reden heeft, en toch niet doet wat hem is opgedragen kan er een onderzoek komen die in het ergste geval kan leiden tot intrekken van zijn brevet, of bij grove opzet en het in gevaar brengen van de veiligheid zelfs tot strafrechtelijke vervolging.
Een verkeersboetes krijgen voor te hard vliegen kan hij niet. Wel kan hij disciplinaire straffen krijgen of ontslag voor te hard vliegen of andere verwijtbare fouten. Ook al staan er boven in de lucht geen verkeersborden, toch gelden er regels. Er is op kruis hoogte een zekere vrijheid de snelheid zelf te bepalen. De piloot zal zoeken naar de snelheid die het beste past bij de weersomstandigheden en een economisch brandstofverbruik en de veilige marges van het vliegtuig waarin hij vliegt. Onder een bepaalde hoogte gelden er snelheidsbeperkingen. Er zijn dus regels waar een piloot zich aan moet houden en daarbij komen nog de instructies van de verkeersleiding.
Kortom, ook zonder borden gelden er vele regels M.b.t. De koers, de hoogte en de snelheid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Het inzicht van de piloot gaat altijd boven de instructies van de verkeersleiding. Als de verkeersleiding zegt dat de piloot zijn koers naar bakboord moet verleggen maar de piloot vindt dat hij zijn koers beter naar stuurboord kan verleggen, zal de piloot zijn koers naar stuurboord verleggen. Hij moet de verkeersleiding dan wel vertellen DAT hij dat doet, en WAAROM hij dat doet. De verkeersleiding heeft dit vervolgens maar te accepteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet je dat zeker cryo??? Lijkt mij namelijk heel sterk. Een piloot kan nooit het gegehele luchtruim overzien. En een piloot moet toestemming vragen om te landen. De verkeersleiding houden alle bewegingen in de gaten in het luchtruim zodat er geen ongelukken gebeuren. Het is een van de moeilijkste banen die er bestaan.
Cryofiel
10 jaar geleden
Het idee is dat alleen de piloot de situatie aan boord goed kan inschatten. Beter dan de luchtverkeersleiding. Als de LVL zegt "land op baan A" en de piloot zegt "nee, ik heb een probleem en ik wil op baan B landen", dan wordt het baan B.
Cryofiel
10 jaar geleden
Daarom mag het alleen als daar een gegronde reden voor is. Een noodsituatie dus.