Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

een vleugel werkt doordat er een hogere luchtdruk onder de vleugel heerst dan erboven. Dit geeft lift. Zonder winglet zou de lucht bij het vleugeleinde van hoge naarlage drukgebied kunnen stromen en het drukverschil opheffen. Dit geeft minder lift voor het laatste stuk van de vleugel en, nog veel belangrijker, een sterke wervel om de vleugeltip wat weer voor ca. 10% meer luchtweerstand (drag) zorgt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het heeft iets te maken met de luchtstroom maar precies weet ik het ook niet...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorzetje geven voor degene die het wel weten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Bert ;) + je voor jou!
Een winglet is een meestal opstaande verlenging van een vliegtuigvleugel die wervelingen in de lucht vermindert, waardoor het toestel efficiënter vliegt. De techniek is afgekeken van vogels die aan het eind van hun vleugels waaiervormig opgestelde slagpennen kennen, die naar boven kunnen worden gekruld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn winglets en die zorgen er voor dat de luchtstroom niet de vleugel "verstoort" zoals bij een rechte vleugel het geval is. De lucht wordt door de winglet namelijk afgebogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Winglet heeft als voornaamste doel het liftvermogen te doen vergroten. Groot bijkomend voordeel hiervan is brandstofbesparing. Je ziet ze alleen op vliegtuigen die intercontinentaal vliegen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een winglet is een meestal opstaande verlenging van een vliegtuigvleugel die wervelingen in de lucht vermindert, waardoor het toestel efficiënter vliegt. De techniek is afgekeken van vogels die aan het eind van hun vleugels waaiervormig opgestelde slagpennen kennen, die naar boven kunnen worden gekruld.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder een vliegtuigvleugel heerst overdruk, en boven een vleugel heerst onderdruk. Aan de vleugeltip verplaatst de lucht zich van onder de vleugel naar boven de vleugel. Als de vleugel (het vliegtuig) voorbij is blijft deze beweging doorzetten. Hierdoor ontstaan luchtwervels. Deze tipwervels staan in direct verband met de geïnduceerde weerstand. Hoe sterker de wervel, hoe groter de luchtweerstand. De energie die het kost om deze weerstand te overwinnen gaat ten koste van het brandstofverbruik. Winglets beperken plaatselijk deze wervels, zodat de luchtweerstand afneemt. Nadeel van een winglet is de toename van de parasitaire weerstand. De winglet staat immers dwars op de luchtstroming. Omdat de parasiataire weerstand bij een vaste snelheid altijd gelijk is heeft de winglet het grootste effect als de geïnduceerde weerstand groot is. Geïnduceerde weerstand is het grootste als je het traagste vliegt waardoor winglets het meeste effect hebben in langzame vlucht. De mate van brandstofbesparing die het plaatsen van winglets oplevert is dan ook sterk afhankelijk van het type vliegtuig en het gebruik daarvan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om de airodynamiek te verhogen zodat vnml bij het opstijgen het toestel gemakkelijker omhoog gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoofdreden voor maatschappijen: brandstofbesparing.

Overigens heeft niet elk nieuw type vliegtuig ze.
De 777 serie heeft ze niet.

En zoals gesuggereerd hier. Niet alleen intercontinentaal
De hele Transavia vloot heeft ze, en veel KLM Europa vloot heeft ze. Elke NG 737 serie heeft ze etc etc.

BRANDSTOFBESPARING>
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding