Gebruiken vliegtuigen ook een soort van GPS om te weten waar ze heen vliegen?

Of een soort van Tom Tom die van te voren al hun route bepalen.

Indien dit soort programma's die vliegtuigen gebruiken voor hun route ook als een app verschijnen, zouden deze dan gebruikt mogen worden tijdens het vliegen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, moderne verkeersvliegtuigen hebben zelfs twee GPS systemen aan boord. Het is een van de drie verschillende systemen waarmee het vliegtuig kan bepalen waar die is. De andere zijn DME (werkt met radiobakens) en IRS (werkt met gyroscopen).(eerste link) En ze hebben ook een soort Tom Tom aan boord. Het heet dan een Flight Management Computer (FMC). In het geheugen van de FMC staan naast allerlei navigatie kaarten ook de diverse compagny routes. Dat zijn vooraf berekende routes die het toestel op de meest economische route van vliegveld naar vliegveld brengen.(tweede link) En de laatste vraag zal waarschijnlijk gaan over je smartphone en dan is het antwoord ; nee. Je elektronische apparatuur moet in de vliegtuigmodus staan tijdens de vlucht dus dan doet je GPS, wifi etc het niet en kan je je positie niet bepalen. Toegevoegd na 3 dagen: Op de ipads van mijn vliegende collega's staat LIDO Enroute als navigatie software zag ik net. Dat progamma is van Lufthansa en kan je gratis downloaden. Misschien dat je daar wat aan hebt. Of je live met gps je route kan volgen weet ik niet. Probeer het eens zou ik zeggen.

Bronnen:
http://www.b737.org.uk/fmc.htm
http://www.b737.org.uk/navigation.htm

Een app draait op een veel te brakke computer en is onbetrouwbaar voor dit doel. Maar ze gebruiken wel GPS, maar dan met dubbel uitgevoerde systemen die 100 keer zo betrouwbaar zijn en nauwkeurig als je mobiel.

Die WORDEN gebruikt tijdens het vliegen. In vliegtuigen waarbij er een beeldscherm op de achterkant van de stoel voor je zit, kun je exact volgen waar je op dat moment vliegt, hoe hoog je van de grond bent, hoe snel je gaat, hoe koud het buiten het vliegtuig is enzovoort. Je mag alleen niet je eigen telefoon gebruiken om dit te doen.

Piloten laten van te voren hun airport ID instellen (Schiphol: EHAM). Dan wordt automatisch de route berekend. De route zie je op het scherm naast de FDS (Flight Directions System). Dus dat paneel waar je snelheid en Hoogte ziet. Ze gebruiken het normale GPS systeem, ook dus die wandelaars gebruiken. Toegevoegd na 3 minuten: Dat is dus vanuit de cockpit. In de cabine worden op schemen de luchtdruk (bar), tempratuur, ETA (Duur van vlucht), etc. De piloten kunnen deze inforamtie via de computer bewerken. Toegevoegd na 5 minuten: En nee, mobieltjes mogen niet tijdens de vlucht aan staan (De transponder gebruikt ook radiogolven en zal de connectie blokkeren

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100