Heel veel pijn in gezicht tijdens de landing in het vliegtuig, wat kan dit zijn ?

Tijdens de landing kreeg ik ontzettende brandende stekende pijn in mijn gezicht, voor voorhoofd en rondom ogen. Het was echt een verschrikkelijke pijn. Ook hoorde ik vrijwel niks meer, door de druk waarschijnlijk maar die pijn is dat normaal en wat kun je ertegen doen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Boven en naast de neus bevinden zich holle ruimten in het hoofd, de zgn. neusbijholten, die in directe verbinding staan met de neusholte. De twee voorhoofdsholten, gelegen boven de ogen, en de twee kaakholten die zich achter de wangen bevinden, zijn het meest bekend. Minder bekend, maar zeker zo belangrijk, zijn de holten in het zeefbeen. Deze zgn. zeefbeenholten bestaan uit een systeem van vele kleine holten en bevinden zich aan beide kanten tussen de neusholte en de oogkas. De kaakholten en de voorhoofdsholten staan via dit zeefbeen met de neus in verbinding. Als laatste holte kennen we nog de wiggebeensholte, ver achterboven in de neus. Lees deze informatie van de KNO-artsenvereniging over de holten. Bronnen:
- www.kno.nl/voorlichting/bijholten.php
Bordensteker
10 jaar geleden
Het optreden van hevige pijn in de diverse holten in het voorhoofd is beslist niet normaal. Daarom lijkt een bezoek aan de huisarts inderdaad beslist aan te raden. Het vrijwel niets meer horen komt vaker voor, en is minder ernstig. Dit kunt u een volgende keer wellicht voorkomen door de (tijdens het voorafgaande stijgen mee) verlaagde druk in uw middenoor vanaf het begin van de daling om de paar minuten aan te passen aan de tijdens de daling toenemende luchtdruk in het buitenoor.
Vaker uw speeksel doorslikken en kauwgom kauwen is voor dit doel alleen effectief tijdens de daling, omdat normaal alleen dán de druk in het middenoor achter zou kunnen blijven bij de luchtdruktoename rond het hoofd!
Zoek voor een wat steviger aanpak eens op “Valsalva techniek”, veel toegepast in luchtvaart en duiksport. Het kan zijn dat de aanpak voor het pijnprobleem tevens het oorprobleem oplost, zeker indien u dit niet eerder ervaren hebt.
Bordensteker
10 jaar geleden
Het gehoorprobleem op zich komt zelfs zo vaak voor dat het onderaan de pagina al bij de “Gerelateerde vragen” staat, met veel antwoorden en goede links.

Antwoorden (1)

Misschien heb je een (chronische) bijholteontsteking of voorhoofdsholteontsteking waar je normaal gesproken weinig of niets van voelt. Dat schijnt voor te komen, en hoeft verder niet ernstig te zijn. Als de druk in de holtes verandert, kun je er flink pijn aan krijgen. Je kunt er eens door de huisarts naar laten kijken. Als het zo is, krijg je een kuurtje of een ontstekingsremmende neusspray.

Het beste is altijd om er even door de huisarts naar te laten kijken.