wat gebeurt er als je de stoelleuning schuin laat staan bij het stijgen en landen van een vliegtuig?

ik hoor steeds in films dat de leuning rechtop moet staan.
ik weet alleen niet waarom

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Nog een reden is dat de stoelriem je niet goed in de stoel kan vasthouden als je half ligt. Bij een onverwachte schok zou je onder de riem door schieten en je knieën breken.
Hoog in de lucht kun je je riem wat losser doen maar wel omhouden zodat je bij onverwachte hevige turbulentie niet omhoog uit je stoel kunt komen (en daarna met een rotklap terug tegen de weer omhoogkomende stoelen en vloer kunt botsen).
Maar in de start en landing kán er iets misgaan waardoor je ineens naar voren uit je stoel zou kunnen schuiven. De riem kan je alleen goed vasthouden als je rechtop zit of (nog beter) voorover gebogen. En dat kan dus alleen als de persoon voor jou zijn rugleuning ook rechtop heeft staan.
Bordensteker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet de stoel rechtop hebben staan bij stijgen en landen, omdat in noodgevallen, als er een evacuatie vereist is, de persoon die achter je zit anders niet snel genoeg uit zijn/haar stoel kan komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hierboven staat een reden. De tweede reden is dat bij plotseling remmen van een opstijgend vliegtuig (in aanloop op de startbaan) je bij een terugslag je steun in de rug moet hebben. Dat voorkomt nekletsel.