Ben je officieel gehandicapt als je langer bent dan 2 meter?

Mijn vriend en ik willen graag op vakantie naar Thailand maar hij is 2.10 en ik vraag me af wat vliegmaatschappijen extra kunnen doen voor mensen die langer zijn dan een bepaalde lengte. Als je klein bent word dit als handicap beschouwd maar hoe zit dat met lange mensen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K
Amadea
11 jaar geleden
Ik ken iemand van 2 meter 6 en die is absoluut niet gehandicapt. Gewoon kleine mensen zijn dat ook niet. Maar wellicht dat iemand met achondroplasie als gehandicapt kan worden beschouwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ook best klein van stuk, maar nooit als gehandicapte beschouwd hoor. Mag ik weten welke vliegtuigmaatschappijen de 'invalide-behandeling' geven aan kleinere mensen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat er ook niet om of je je gehandicapt voelt maar of vliegmaatschapijen je je extra service kunnen bieden en of dat wettelijk verplicht is.
paulus811
11 jaar geleden
Wat een rare vraag en opmerking dat kort als handicap wordt gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn god mensen lees gewoon eens. Als je kleiner bent dan een bepaalde lengte dan word je in Nederland volgens de wet als gehandicapt gezien. Dat is niet door mij bepaald. En omdat het als handicap word gezien moeten bedrijven je op bepaalde punten service verlenen. Mijn vraag is dus geld dit ook voor lange mensen en vanaf welke lengte zal dit dan zijn?
Amadea
11 jaar geleden
Waar staat die wettekst dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij maatschappijen kun je een medische noodzaak voor meer beenruimte aangeven: dit word 'Medische noodzaak' genoemd, dus niet een handicap.. (met een handicap mag je trouwens niet eens bij de nooduitgangen -die meer beenruimte hebben- zitten, in geval van nood moet je in staat zijn de uitgang te openen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ rsm: Als je kleiner bent dan een bepaalde lengte dan word je in Nederland volgens de wet als gehandicapt gezien........ Waar staat dat dan?
En hoe klein moet (mag) dat dan zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies momo, dat wil ik ook wel weten. Volgens mij wordt er inderdaad gedoeld op 'dwerggroei'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voorwaarden zullen per maatschappij verschillen. Bij veel carriers kan je tegen bijbetaling een stoel bij de nooduitgang krijgen. (meer ruimte) Een aantal maatschappijen heeft op lange afstand routes een zogenaamde Economy + categorie. Ook hier weer tegen bijbetaling extra ruimte. Informeer van te voren goed wat (per maatschappij) de mogelijkheden zijn!

Antwoorden (1)

Ik moest stiekem een beetje lachen om 'gehandicapt' ;-).. Bij vliegtuigmaatschappijen word dit 'Medische noodzaak' genoemd om een stoel met meer beenruimte te krijgen. Bij de maatschappij waar ik werk is dit vanaf 2.07, maar dit kan per maatschappij verschillen: mijn advies is even contact opnemen met de betreffende maatschappij. Succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
PS. Doe dit vóórdat je gaat boeken, zodat je zeker weet dat je niet urenlang klem zit tijdens de vlucht!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt natuurlijk.
Maar bij veel maatschappijen moet je gewoon extra
betalen voor extra beentruimte,
gehandicapt of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, voor beenruimte met lengte als medische noodzaak hoef je nooit te betalen.