Enkele miljoenen, heeft iemand al eens zitten schatten.
Op basis van het aantal burgervliegtuigen in de Verenigde Staten kwam hij met een schatting van tussen de één en drie miljoen vliegtuigen wereldwijd.
(Er heeft vast iemand weleens een betere berekening gemaakt, maar waar, en wie?)
Bordensteker
11 jaar geleden
Het aantal vliegtuigen dat bestaat is niet exact bekend. Als je alle meest geproduceerde vliegtuigen optelt kom je op bijna een miljoen. Het aantal vliegtuigen wereldwijd dat geschikt is om vandaag de dag een vlucht mee te maken zal dan ook een stuk lager uit komen.

Als je kijkt naar vliegtuigen voor burgerluchtvaart kom je op zo'n 17.000 (in 2012), daarnaast heb je nog vrachtvliegtuigen, wat er zo'n 4.000 zijn.

Dan heb je verder nog verschillende soorten andere vliegtuigen. Je hebt privévliegtuigen, militaire vliegtuigen en bijzondere vliegtuigen (denk bijvoorbeeld aan blusvliegtuigen). Er zijn naar schatting 30.000 privévliegtuigen, 28.600 militaire vliegtuigen en ongeveer 2.500 bijzondere vliegtuigen.

Als je dit allemaal optelt kom je uit op ruim 82.000 vliegtuigen die in staat zijn om veilig te vliegen. Dit aantal zal aardig in de buurt komen van het aantal vliegtuigen wereldwijd, maar het blijft een schatting.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het kan zijn dat (een deel van) de bijzondere vliegtuigen onder de categorie militaire vliegtuigen vallen. In dat geval kom je uit op zo'n 80.000.