Waar schommelt het meer in een vliegtuig?

Is dit voorin, in het midden of achterin? Is achterin wel prettig? Of heb je het idee dat je wordt meegesleurd bij het opstijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Dat maakt echt geen verschil. Je wordt sowieso niet meegesleurd tijdens het opstijgen, hooguit een beetje achterover in je stoel gedrukt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vliegtuig is een ietwat flexibele constructie. Helemaal achterin is de amplitude van de schommelingen groter dan in de rest van het vliegtuig. Het is er wel veiliger, je hebt daar statisch gezien een grotere kans op overleven bij een ongeluk.
escape
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoewel 'veiliger' natuurlijk erg relatief is; verreweg het gevaarlijkste deel van een vliegreis is de rit van en naar het vliegveld :)
Ik denk dat het heel weinig uitmaakt.
Omdat het vliegtuig in de lucht gedragen wordt door de vleugel, en de voelbare stuurbewegingen (in reactie op onrustige lucht) met behulp van roeren achteraan bij de staart, en de roeren bij de vleugeluiteinden worden opgewekt, zou je theoretisch iets rustiger moeten zitten halverwege de romp, dus ongeveer op of juist iets achter de vleugel (bij veel vliegtuigen is de romp achter de vleugel iets langer dan voor de vleugel). Maar in de praktijk zal het doorgaans erg weinig uitmaken.
Bordensteker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vooral turbulentie zorgt voor schommelingen. Die laten het vliegtuig 'trillen' rond het zwaartepunt. Het zwaartepunt ligt vóór de vleugel waardoor de uitslag van die trillingen achterin beduidend groter is.
Bordensteker
11 jaar geleden
Het zwaartepunt ligt echter maar een heel klein beetje vóór de vleugel. Bij een rechte vleugel niet eens echt vóór de vleugelvoorrand. En omdat de meeste grote vliegtuigen een zgn. pijlvleugel hebben (de vleugeluiteinden wijzen schuin naar achteren), is het zwaartepunt toch ergens in het achterste gedeelte van waar de vleugel aan de romp vastzit. Uiteindelijk zit je dan qua turbulentie zoals joozd stelt inderdaad nog het beste in de buurt van het zwaartepunt, en dat is bij een pijlvleugel dan zo'n beetje achterop het rompgedeelte waar de vleugel aan de romp vast zit. Je moet dus niet echt vóór de vleugel proberen een plaats te krijgen, want dan zit je alweer vóór het zwaartepunt.
Bordensteker
11 jaar geleden
De reactie van joozd heeft mij nog verder aan het nadenken gezet. Ik meen me te herinneren van mijn vroegere werk dat luchtvracht achterin het vliegtuig steviger vastgebonden hoort te zijn dan middenop de vleugel. Voorin de romp was die eis niet ineens weer zwaarder, dan bij de vleugel (als ik het mij goed herinner; dat ga ik nog even navragen), dus ik geef joozd voorlopig dan toch gelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zit zelf altijd helemaal voorin het vliegtuig, en bij ons valt de turbulentie altijd nog wel mee als er klachten van achterin komen. Maar dat is natuurlijk nogal subjectief.
De schommelbewegingen zijn afhankelijk van de ligging van het zwaartepunt.
Dit zal bij de vleugels zitten (laten we voor het gemak de hele vleugel pakken).
Hoe verder je van dat punt af bent des te groter de schommelbewegingen zijn.
aangezien het een zwaarte"punt" is zal het dus ook effect hebben op de afstand vanaf het midden van het vliegtuig (meer richting het raam betekend een grotere schommelbeweging).
In de praktijk ervaar je dit nagenoeg niet.
Voor een veilige plaats kan je inderdaad het beste zo ver mogelijk achterin zitten (Mocht er iets gebeuren) de zwarte doos (die overigens oranje is) zit niet voor niets achterin.