Hoe en door wie wordt er gecontroleerd of vliegtuigmaatschappijen zich bij het onderhoud aan de regels houden?

Bij de apk keuring van een auto kan het zijn dat er iemand een steekproef komt doen door de auto nogmaals te keuren en te kijken of dat goed is gedaan!
Maar een herkeuring van een vliegtuig zou veel te veel held kosten! Dus hoe wordt er dan nagegaan of ze zich aan de regels hebben gehouden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Voor vliegtuigen geldt dat ze een "Bewijs van luchtwaardigheid" moeten hebben en volgens strenge eisen moeten worden gekeurd. Zie de bronsite van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

"Het bewijs van luchtwaardigheid is een document dat verklaart dat het luchtvaartuig voldoet aan de luchtwaardigheidseisen. Hiervoor wordt een technische keuring en een beoordeling van de technische documentatie van het luchtvaartuig uitgevoerd.

Voorbeelden van beoordeelde technische documentatie:
* het onderhoudsprogramma
* het voldoen aan de gepubliceerde luchtwaardigheidseisen (Airworthiness Directives, kortweg AD’s) van het type luchtvaartuig.

De luchtwaardigheidseisen worden, wanneer relevant, maandelijks gepubliceerd op de website van de IVW. Een BvL wordt voor onbepaalde duur afgegeven, mits het luchtvaartuig jaarlijks goedgekeurd wordt volgens het onderhoudsprogramma. De kosten voor de inschrijving staan in de regeling Tarieven Luchtvaart.

Het BvL wordt voor onbepaalde tijd verleend. De voorwaarde voor behoud van het BvL is de verlenging van het ARC (Airworthiness Review Certificate).
Voor het verlopen van de geldigheid van het ARC kunt u deze verlengen voor één jaar, indien het onderhoud minimaal 12 maanden onder beheer van de verlengende Continuing Airworthiness Management Organisation (CAMO) is geweest en indien al het onderhoud is uitgevoerd door de daarvoor bevoegde partijen.
(...)

Voor luchtvaartuigen, waarop de Basic Regulation 216/2008 ('EASA-luchtvaartuigen') van toepassing is, hoort bij het BvL een Airworthiness Review Certificate (ARC). Een ARC is een jaar geldig. Bij de eerste afgifte van een BvL in een EASA lidstaat wordt het ARC door de nationale luchtvaartautoriteit afgegeven. De keuring voor de afgifte van het ARC wordt gedaan door een bedrijf dat daarvoor erkend is (CAMO-erkenning met het ARC-privilege voor het betreffende type luchtvaartuig. Ook kan de IVW deze keuring uitvoeren.

Een EASA BvL is alleen mogelijk voor luchtvaartuigen met een door EASA afgegeven of geaccepteerd Type Certificaat of een door EASA afgegeven Restricted Type Certificaat. Voor luchtvaartuigen die niet hoeven te voldoen aan de EU-luchtwaardigheidseisen geldt de Nederlandse regelgeving. (...) Zij krijgen geen EASA BvL en ARC, maar een Standaard BvL of Speciaal BvL.

(...)

Voor ieder luchtvaartuig dient een onderhoudsprogramma, Aircraft Maintenance Programme (AMP), gebruikt te worden. (...)
"
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

er komt bij elk vliegtuig elke keer opnieuw een controleur als ze hun niet aan de regels houden krijge ze een dure boete